Styrelsen for Undervisning og Kvalitet fører tilsyn med den specialpædagogiske støtte på ungdomsuddannelser, videregående uddannelser, frie grundskoler, efterskoler, frie fagskoler og voksen- og efteruddannelser.
Elever og studerende med en fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse skal have mulighed for at gennemføre en uddannelse på lige vilkår med andre elever og studerende, og det skal specialpædagogisk støtte (SPS) sikre.
Institutioner kan søge om SPS til elever og studerende hos styrelsen.
Styrelsen fører tilsyn med, hvordan institutionerne anvender SPS-ordningen og tilskuddet til støtte.
Tilsynet følger to spor:
Langt de fleste institutioner i tilsyn opnår et kvalitetsløft i deres praksis med specialpædagogisk støtte til gavn for de elever, som har behov for støtten.
Tilsyn retter sig mod specifikke støtteformer indenfor SPS, og styrelsen vurderer, om institutionerne administrerer de enkelte sagsbehandlingsskridt og støtteformer korrekt.
Der kan være forskellige årsager til, at styrelsen igangsætter et tilsyn med SPS, fx. risikoen for at:
Et undersøgende tilsyn er et målrettet tilsyn, som er baseret på institutionernes data.
Det undersøgende tilsyn:
Eksempel:
Omfanget af aflyste tegnsprogstolkeopgaver er omfattende, hvilket betyder, at styrelsen refunderer et større beløb til tolkeopgaver, som ikke bliver gennemført. Styrelsens tilsyn og øgede vejledning af institutionerne har bidraget til at begrænse udgifterne til aflyste tolkeopgaver, da institutionerne er blevet mere opmærksomme på problemet. Data har vist, at udgiften til for sent aflyste tolkeopgaver er faldet betydeligt i den periode, hvor der har været løbende tilsyn.
Tematisk tilsyn er en målrettet og klart defineret tilsynsindsats på et enkelt fokusområde.
Tematisk tilsyn er overordnet karakteriseret ved, at det:
Eksempel:
De løbende tilsyn har vist udfordringer med dokumentationen af afholdte støttetimer. Udfordringerne kommer til udtryk ved mangelfulde forløbsbeskrivelser, som kan have kvalitetsmæssige konsekvenser for den støtte, støttemodtageren er berettiget til. Samtidigt har dokumentationen af afholdte støttetimer været mangelfuld. Det kan have økonomiske konsekvenser for institutionerne i de tilfælde, hvor de trækker refusion, som de måske ikke er berettiget til.
Det tematiske tilsyn giver styrelsen mulighed for at understøtte den enkelte institutions praksis, fordi styrelsen i tilsynsforløbet indsamler viden om, hvordan institutionen arbejder med SPS og kan rådgive om en bedre praksis.
Institutioner kan udtages til enkeltsagstilsyn på baggrund af oplysninger, der giver anledning til bekymring.
Enkeltsagstilsyn med SPS iværksættes, hvis:
Når en institution udtages til et tilsyn med SPS, modtager institutionen et brev fra styrelsen med oplysninger om tilsynets formål og hvilken dokumentation, institutionen skal fremsende til styrelsen.
Tilsynet gennemføres som et forløb, hvor medarbejdere fra styrelsen er i kontakt med den enkelte institution på mail, telefon, via webinar og i enkelte tilfælde ved fysiske besøg.
I tilsynsforløbet vil institutionen altid få kontaktoplysninger til en medarbejder, institutionen kan henvende sig til.