Kompetencevurdering og realkompetencevurdering (rkv) giver grundlag for eleven eller lærlingens personlige uddannelsesplan.
Ved opstarten af en erhvervsuddannelse foretager skolen en vurdering af eleven eller lærlingens kompetencer og forudsætninger for at gennemføre uddannelsen. Kompetencevurderingen skal klarlægge eleven eller lærlingens forudsætninger i forhold til den erhvervsuddannelse, vedkommende ønsker at gennemføre. Skolen vurderer i den forbindelse eleven eller lærlingens eventuelle støttebehov og afgør, om der er dele af uddannelsen, vedkommende kan godskrives for.
Kompetencevurderingen indgår i grundlaget for den personlige uddannelsesplan. Skolen vejleder og udarbejder med eleven eller lærlingen uddannelsesplanen. Hvis eleven eller lærlingen har en uddannelsesaftale, medvirker vedkommendes arbejdsgiver i tilrettelæggelsen af uddannelsen.
I kompetencevurderingen ser skolen på den dokumentation, som den enkelte har med for tidligere gennemført uddannelse, undervisning og beskæftigelse. Skolen kan også foretage en afprøvning af praktiske eller teoretiske kompetencer som led i vurderingen.
Hvis eleven eller lærlingen er under 25 år ved uddannelsesstart, gennemfører skolen en kompetencevurdering inden for de to første uger efter påbegyndelsen af uddannelsen.
Hvis eleven eller lærlingen er 25 år eller ældre, når vedkommende starter på sin erhvervsuddannelse, kaldes kompetencevurderingen realkompetencevurdering (rkv).
Kompetencevurderingen af voksne over 25 år kan ske på tre måder:
Når eleven eller lærlinge er fyldt 25 år, skal vedkommende gennemføre sin uddannelse som en erhvervsuddannelse for voksne (euv). Der er tre forskellige euv-veje, og resultatet af eleven eller lærlinges rkv afgøre, hvilket euv-forløb, vedkommende skal gennemføre.
Der er en række forhold, som uddannelsesinstitutionen og jobcenteret skal være opmærksomme på i forbindelse med rkv, hvis eleven eller lærlingen er 25 år, ledig og modtager forsørgelse fra beskæftigelsessystemet. Derfor har Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) og Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) udgivet en fælles vejledning for uddannelsesinstitutioner og jobcentre om korrekt håndtering af realkompetencevurdering for ledige voksne. Formålet med vejledningen er at oplyse uddannelsesinstitutioner og jobcentre gensidigt om de fælles regler for realkompetencevurdering for ledige voksne, så der opleves et sammenhængende forløb.
Vejledning om realkompetencevurdering for ledige (pdf)
Når skolen skal vurdere, om der er grundlag for godskrivning, ser skolen på hvilke kompetencer, eleven eller lærlingen har opnået gennem f.eks. forudgående skoleundervisning, uddannelse og eventuelle beskæftigelse set i forhold til målene i den erhvervsuddannelse, vedkommende skal gennemføre.
Skolen foretager vurderingen efter de kriterier for godskrivning, som det faglige udvalg for uddannelsen har fastsat i bekendtgørelsen for den enkelte erhvervsuddannelse, og de almindelige godskrivningsregler, som er fastsat i bekendtgørelse om erhvervsuddannelser. Reglerne om merit i de gymnasiale uddannelser anvendes for fag på gymnasialt niveau, når fagene indgår som led i et eux-forløb.
Den godskrivning, som gives på baggrund af kriterier fastsat af de faglige udvalg i uddannelsesbekendtgørelsen, medfører altid afkortning af uddannelsen. Den individuelle godskrivning, som foretages efter reglerne om godskrivning i bekendtgørelse om erhvervsuddannelser, kan derimod erstattes af anden undervisning, hvis eleven eller lærlingen ønsker det.
E-mail: STUK@stukuvm.dk
Telefon: +45 23 67 56 35
Telefontid:
Tirsdag og torsdag klokken 9-12.