Formål og opgaver

Arbejdsmarkedets parter spiller en central rolle i styringen og udviklingen af erhvervsuddannelserne. Blandt andet gennem de faglige udvalg og lokale uddannelsesudvalg.

Den tætte involvering af arbejdsmarkedets parter er med til at sikre, at uddannelsernes indhold til enhver tid svarer til kravene på arbejdsmarkedet. På den måde bliver overgangen fra uddannelse til beskæftigelse så problemfri som muligt.

Faglige udvalg og lokale uddannelsesudvalg

Hver af de omkring 100 erhvervsuddannelser er styret af et fagligt udvalg, som er sammensat af arbejdsgivere og arbejdstagere fra det pågældende jobområde, som uddannelsen uddanner til. 

Det faglige udvalg beslutter kompetencemålene for uddannelsen og fastsætter i samarbejde med ministeriet rammerne for uddannelsen. Rammerne udfyldes lokalt af skolerne i samarbejde med det lokale uddannelsesudvalg for den pågældende uddannelse. 

Også det lokale uddannelsesudvalg består af arbejdsgivere og arbejdstagere fra det pågældende jobområde, men her er der typisk tale om repræsentanter fra det lokale erhvervsliv. 

De faglige udvalgs opgaver

De faglige udvalg bestemmer uddannelsernes varighed og struktur, herunder fordelingen af skoleundervisning og oplæringen på de forskellige uddannelser. 

De faglige udvalg bestemmer også uddannelsens mål og eventuelle øvrige rammer for undervisningens indhold, for eksempel eventuelle niveaukrav og bestemmer indholdet i reglerne for oplæringen.

Det er ministeriet, som fastsætter reglerne på baggrund af udvalgenes ønsker. De faglige udvalg fastsætter uddannelsesordninger for de enkelte uddannelser på grundlag af uddannelsesbekendtgørelserne.

Det faglige udvalg har til opgave at følge den erhvervsmæssige udvikling og udviklingsmuligheder og efter behov tage initiativ til nyetablering, omlægning og nedlæggelse af uddannelser.

De faglige udvalg træffer desuden afgørelse om:

  • godkendelse af oplæringsvirksomheder
  • godkendelse af særbestemmelser i uddannelsesaftaler
  • afkortning eller forlængelse af uddannelser
  • klager over skolers afgørelser om elevers optagelse eller ophør med skoleoplæring.

Udvalgenes kompetence (bestemmelsesret) er ikke ubegrænset, men skal udfoldes inden for lovgivningens rammer, herunder inden for finansloven og de regler, som er fastsat for uddannelserne i almindelighed. For eksempel i: 

Ofte stillede spørgsmål om uddannelsesordning

Kontakt