Grundforløbets 1. del (GF1)

Forløbet skal sikre, at eleverne får indblik i erhvervsfag og brancher, mens de afklarer uddannelsesvalg og får kompetencer til den videre erhvervsuddannelse.

På grundforløbets 1. del (GF1) får eleverne introduktion til erhvervsuddannelserne. Undervejs i forløbet arbejder eleverne med erhvervsfag og almene fag, der giver dem indblik i forskellige uddannelser og brancher.

Det er ikke et krav, at eleverne har valgt en endelig uddannelse allerede ved start. Skolen skal derfor sikre god tid til, at eleverne kan afklare deres uddannelsesretning i løbet af GF1.

Grundforløbet varer i alt 20 uger, og der afholdes eksamen i ét grundfag ved afslutningen af grundforløbets 1. del.

Eleverne skal i løbet af grundforløbets 1. del: 
•    Arbejde med faglige temaer og projekter i erhvervsfag og almene fag.
•    Deltage i holdfællesskaber med andre unge under forløbet.
•    Opnå almene og generelle erhvervsfaglige kompetencer, der er relevante for den videre erhvervsuddannelse.

Praktiske opgaver i hovedområderne 

Eleverne arbejder med praktiske opgaver inden for det valgte hovedområde.

De fire hovedområder er:

  • Omsorg, sundhed og pædagogik
  • Kontor, handel og forretningsservice
  • Fødevarer, jordbrug og oplevelser
  • Teknologi, byggeri og transport.

Hvis hovedområdet fx er fødevarer, jordbrug og oplevelser, kan eleverne arbejde med grundlæggende madlavning og tilberedningsmetoder. 

Hvis hovedområdet fx er teknologi, byggeri og transport, kan opgaverne eksempelvis handle om tegning og konstruktion ved fremstilling af tagspær.

Valg af fagretning og uddannelse

I de to første uger af GF1 underviser skolen i introducerende erhvervsfag, som skal sikre, at eleverne får indblik i flere uddannelsesområder, før de vælger fagretning. 

Efter introduktionsforløbet følger eleverne en fagretning, som peger dem videre mod et endeligt valg af erhvervsuddannelse.

Fag på grundforløbets 1. del

Grundforløbets 1. del består af både erhvervsfag, grundfag og valgfag. Fagene skal give eleverne de almene kompetencer, som de skal bruge i deres videre uddannelse

Fag i GF1 er:

  • Erhvervsfag 1: Introducerende erhvervsfag, som eleven har de to første uger. Herefter vælges fagretning.
  • Erhvervsfag 2: Almene kompetencer som arbejdspladskultur, samfund og sundhed samt lærepladssøgning.
  • Erhvervsfag 3: Erhvervsfaglige fag om viden, proces og metode (arbejdsplanlægning og samarbejde, faglig dokumentation, faglig kommunikation, innovation samt metodelære).
  • Grundfag: Dansk på niveau E eller C.
  • Valgfag: Grundfag, bonusfag, støttefag eller erhvervsfag afhængigt af skolens tilbud og elevernes ønsker.

I hver fagretning skal eleverne have erhvervsfag, der skal give eleven almene og generelle faglige kompetencer. Faget dansk indgår i alle fagretninger.

Valgfag, bonusfag og støttefag

Skolen skal give eleverne mulighed for at vælge mellem forskellige fag, der understøtter læring og faglig udvikling.

Skolen skal tilbyde følgende fag: 

  • Støttefag: Undervisning, der støtter elever med udfordringer i boglige eller praktiske fag. Faget skal hjælpe elever, som har svært ved at nå målene i grundforløbet.
  • Bonusfag: Fag, der giver mulighed for at fordybe sig i særlige faglige elementer og problemstillinger. Det kan være fag, der styrker elevernes deltagelse i fagkonkurrencer.
  • Grundfag: Teoretiske fag som dansk, matematik, fremmedsprog eller lignende.
  • Erhvervsfag: Fag om viden, proces og metode på niveau 2.