Hvis eleven eller lærlingen er fyldt 25 år, når vedkommende starter på en erhvervsuddannelse, skal uddannelsen gennemføres som erhvervsuddannelse for voksne (euv). Uddannelsens sammensætning, længde og indhold er afhængige af din eventuelle erfaring fra tidligere arbejde og uddannelse.
Der er tre forskellige veje i euv:
Hvilken af de tre euv-veje, der skal gennemføres, afhænger af erfaringer fra tidligere uddannelse og beskæftigelse.
Uddannelsesforløbet tilrettelægges på baggrund af en realkompetencevurdering (rkv), der gennemføres i forbindelse med optagelse. Denne vurdering består af en generel vurdering og en individuel vurdering. En realkompetencevurdering kan dog også gennemføres efter reglerne om enkeltfag under åben uddannelse og finder da sted forud for optagelsen til uddannelsen.
Euv1 er et forløb uden grundforløb og uden oplæring. Uddannelsen består dermed et standardiseret hovedforløb og eventuelle certifikater fra grundforløbet.
Skoleundervisningen i det standardiserede hovedforløb er som udgangspunkt mindst 10 procent kortere end det tilsvarende hovedforløb på erhvervsuddannelse for unge. Forløbet afkortes yderligere, hvis eleven eller lærlingen har kompetencer, der kan give grundlag for godskrivning.
Euv2 består af et standardiseret hovedforløb med oplæring samt hele eller dele af grundforløbets 2. del.
Afhængigt af erhvervserfaring og tidligere gennemført uddannelse gennemføres hele eller dele af grundforløbets 2. del, der har en varighed på 20 uger.
Skoleundervisningen i det standardiserede hovedforløb er som udgangspunkt mindst 10 procent kortere end det tilsvarende hovedforløb på erhvervsuddannelse for unge. Forløbet afkortes yderligere, hvis eleven eller lærlingen har kompetencer, der kan give grundlag for godskrivning.
Hvis der ikke foreligger relevant erhvervserfaring eller forudgående uddannelse, skal erhvervsuddannelsen gennemføres som et forløb, der i omfang og varighed svarer til en erhvervsuddannelse for unge, dog uden grundforløbets 1. del.. Et euv3-forløb består dermed af grundforløbets 2. del og et hovedforløb med oplæring.
Hvis eleven eller lærlingen har en uddannelsesaftale med en virksomhed, udbetaler virksomheden løn under uddannelsen i henhold til de gældende regler på området. Det gælder for alle euv-elever og -lærlinge, også euv1.
Virksomheden vil samtidig kunne få lønrefusion fra Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag under skoledelen. Hvis virksomheden udbetaler voksenelevløn/ voksenlærlingeløn, vil virksomheden kunne opnå lønrefusion på en særlig sats for voksne elever/lærlinge. Der ansøges om lønrefusion for euv-elever/lærlinge på samme måde, som der søges om lønrefusion for unge.
Find yderligere information om mulighederne for lønrefusion (virk.dk)
Hvis eleven eller lærlingen ikke er i beskæftigelse, afhænger mulighederne for forsørgelse af, om hvilken euv-vej, vedkommende følger.
Hvis uddannelsen tages som et euv1-forløb, er eleven eller lærlingen berettiget til SU under euv-forløbet, hvis de almindelige støttebetingelser er opfyldt.
Hvis uddannelsen tages som euv2- eller euv3-forløb og ikke har en uddannelsesaftale, vil eleven eller lærlingen kunne opnå SU til grundforløbet, hvis de almindelige støttebetingelser er opfyldt, og skoleoplæringsydelse under hele hovedforløbet, hvis vedkommende er optaget i skoleoplæring.
Hvis eleven eller lærlingen følger en erhvervsuddannelse som en del af den aktive beskæftigelsesindsats for ledige, vil vedkommende modtage forsørgelse efter de gældende regler på beskæftigelsesområdet.
For mere information herom henvises til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (star.dk)
Nej. Hvis den voksne mangler certifikater fra grundforløbet (for eksempel førstehjælp, arbejdsmiljø), skal disse gennemføres sideløbende med undervisningen i det standardiserede hovedforløb undervisning.
Både unge og voksne kan maksimalt optages tre gange på grundforløbets 2. del uden en uddannelsesaftale.
Ja, hvis eleven har bestået en prøve i fagene dansk og matematik på samme eller højere niveauer end 9. og 10. klasseprøve.
Ja. Voksne i euv-forløb har mulighed for at gennemføre deres uddannelsesforløb som et eux-forløb. Den voksne skal i givet fald opnå C-niveau i seks grundfag på tekniske eux-forløb forud for hovedforløbet og C-niveau i 8 grundfag forud for det studiekompetencegivende forløb.
Voksne, der ikke har adgang til hele eller dele af grundforløbet, og som mangler de grundfag, der er placeret på grundforløbet i uddannelsen, kan tage disse fag som supplerende undervisning som eud enkeltfag eller som hf-enkeltfag. Deltagelsen er forbundet med egenbetaling. Deltagerbetaling betalt i forbindelse med den supplerende undervisning forud for eux-forløb refunderes, hvis deltageren efterfølgende optages i et eux-forløb. Refusionen er dog med fradrag af eventuelle tilskud, der er ydet i henhold til lov om statens uddannelsesstøtte og statens voksenuddannelsesstøtte.
Ja. Euv skal være en vekseluddannelse ligesom erhvervsuddannelserne for unge.
Hvis en voksen har to års relevant erhvervserfaring forud for uddannelsesstart, vil den voksne elev dog få godskrevet hele oplæringen.
Nej. Voksne der skal gennemføre en euv med eux vil ikke få afkortet skoleundervisning i hovedforløbet.
At euv indledes med en realkompetencevurdering betyder, at den voksne elev som det første efter optagelsen skal kompetencevurderes i forhold til den uddannelse, han eller hun er optaget på og at realkompetencevurderingen indgår i uddannelsen. På den baggrund fastlægges det konkrete uddannelsesforløb med udgangspunkt i de på forhånd fastlagte euv-forløb. Realkompetencevurderingen danner udgangspunkt for elevens personlige uddannelsesplan.
Realkompetencevurderingen vil bestå af en objektiv og en individuel del. Som led i etableringen af euv skal arbejdsmarkedets parter (de faglige udvalg) beskrive, hvilke forudgående uddannelser, amu-kurser og erhvervserfaring, der kan godskrives i hvilke erhvervsuddannelser for voksne.
På den måde bliver skolernes grundlag for den objektive del af realkompetencevurderingen tydeligere, og det bliver mere gennemsigtigt for eleverne, hvilken konkret afkortning de er berettiget til. Den individuelle afkortning giver mulighed for yderligere afkortning på baggrund af en konkret vurdering af den enkeltes kompetencer.
Der er tre former for godskrivning:
Ændringen af reglerne pr. 1. januar 2018 omfatter nummer 3) individuel skønsmæssig afkortning af skoleundervisningen og praktikuddannelsen. Ændringen betyder, at eleven fremover har ret, men ikke pligt til at få den individuelle skønsmæssig afkortning på baggrund af elevens yderligere kompetencer, som ikke fremgår af meritbilaget.
Der er ikke ændret på reglen om, at eleven har både ret og pligt til at få standardafkortning og den standardiserede regelbundne afkortning, nummer 1 og 2 ovenfor.
Man vil kunne indgå uddannelsesaftaler om euv, som kun omfatter en rkv med tilhørende udarbejdelse af en personlig uddannelsesplan.
Det betyder, at der vil kunne indgås en uddannelsesaftale, der kun gælder for rkv. Man vil således kunne vente med at indgå en uddannelsesaftale for det samlede uddannelsesforløb indtil resultatet af rkv’en er kendt. Herved har uddannelsesaftalens parter et klart grundlag for at indgå en aftale om forlængelse af uddannelsesaftalen, der omfatter resten af uddannelsen.
Elever kan klage over skolens afgørelser om anerkendelse af realkompetence i forbindelse med euv til Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling, bortset fra praktiske kompetencer. Med hensyn til praktiske kompetencer kan elever indbringe skolens afgørelse til vedrørende faglige udvalg (jf. bekendtgørelse om erhvervsuddannelser § 147, stk. 2 og 6).
Det konkrete svar afhænger af, hvilken merkantil erhvervsuddannelse, der ønskes, og hvilken/hvor megen erfaring, den voksne kommer med samt hvilken gymnasial eksamen, vedkommende har:
Der er tre former for godskrivning:
Ændringen af reglerne pr. 1. januar 2018 omfatter nummer 3) individuel skønsmæssig afkortning af skoleundervisningen og praktikuddannelsen. Ændringen betyder, at eleven fremover har ret, men ikke pligt til at få den individuelle skønsmæssig afkortning på baggrund af elevens yderligere kompetencer, som ikke fremgår af meritbilaget.
Der er ikke ændret på reglen om, at eleven har både ret og pligt til at få standardafkortning og den standardiserede regelbundne afkortning, nummer 1 og 2 ovenfor.
Eleverne kan opnå refusion for aflagt deltagerbetaling til undervisning, der er nødvendig for at opfylde adgangskravene til hovedforløbet til et eux-forløb. Denne bestemmelse gælder kun i forbindelse med eux.
De gymnasiale fag på eux-niveau kan ikke aflægges i virksomheden men må tages på den konkrete erhvervsskole.
Eleven skal påbegynde uddannelsen med det studiekompetencegivende forløb, der ligger forud for hovedforløbet. Såfremt eleven mangler de 8 grundfag på C-niveau, der er placeret på uddannelsens grundforløb, skal disse fag tages som supplerende undervisning som enten eud-enkeltfag eller som hf-enkeltfag. Deltagelsen er forbundet med egenbetaling. Deltagerbetaling betalt i forbindelse med den supplerende undervisning forud for eux-forløb refunderes, hvis deltageren efterfølgende optages i et eux-forløb. Refusionen er dog med fradrag af eventuelle tilskud, der er ydet i henhold til lov om statens uddannelsesstøtte og statens voksenuddannelsesstøtte.
Altid. I udgangspunktet skal skoleundervisningen tilrettelægges som sammenhængende forløb for euv uden praktikuddannelse (euv-1). Skolen fastsætter i samarbejde med eleven og en eventuel arbejdsgiver en personlig uddannelsesplan, jf. bekendtgørelse af lov om erhvervsuddannelser.
Ja. Hvis en elevs eller lærlings kompetencevurdering fx viser, at den relevante undervisning først vil blive udbudt efter en periode, eller det passer bedst i forhold til den voksnes job, kan der godt være en pause i elevens uddannelsesforløb. Hvis en anden skole udbyder undervisningen tidligere, vil skolen kunne henvise hertil. Der vil ikke være forsørgelse i disse huller.
Euv-1 elever er under uddannelse, når de modtager skoleundervisning, og er i ordinær beskæftigelse, når de er i virksomheden.
Nej. Overgangskravene vedrører med undtagelse af eux ikke euv1, fordi de knytter sig til overgangen mellem grundforløb og hovedforløb. Voksne i euv1-forløb optages direkte på hovedforløbet (på nær i de merkantile eux-forløb). Den eneste undtagelse gælder certifikater: Hvis den voksne mangler certifikater fra grundforløbet, skal disse gennemføres sideløbende med hovedforløbets undervisning.
Ja, kvalitetsinitiativerne gælder også euv. Især skal der være fokus på lærernes kompetenceudvikling og undervisningsdifferentiering.
Den forsørgelse, man kan modtage under euv-forløbet, afhænger af en række forhold:
- Hvis eleven er i beskæftigelse, vil arbejdspladsen udbetale elevløn, og virksomheden vil modtage euv-refusion på op til 110 pct. af højeste dagpengesats, når eleven er på skole. Der ydes ikke euv-refusion for løn under praktik. Der søges om euv-refusion hos Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB) på Virk.dk.
- Hvis eleven ikke er i beskæftigelse afhænger forsørgelsen af, om eleven vurderes at have behov for praktik.
- Såfremt eleven ikke vurderes at have behov for praktik, er eleven SU-berettiget under euv-forløbet. Hvis eleven i det indledende rkv-forløb vurderes til at skulle gennemgå et praktikforløb, vil eleven kunne opnå elevløn fra praktikstedet, som vil få euv-refusion på op til 110 pct. af højeste dagpengesats når eleven er på skole. Såfremt eleven ikke finder et praktiksted, vil eleven kunne modtage SU til grundforløbet og skolepraktikydelse under hele hovedforløbet.
- Det vil ligesom i dag være muligt at tage en erhvervsuddannelse gennem den aktive beskæftigelsesindsats med dagpenge eller kontanthjælp som forsørgelse, aftales med kommunen.
En uddannelsesaftale kan omfatte grundforløbet, men den skal ikke gøre det. Hvis virksomheden vil have den høje godtgørelse, skal der dog være en uddannelsesaftale. Hvis virksomheden ikke vil betale løn i ansættelsesperioden kan medarbejderen selvfølgelig ikke være ansat længere men må anse sig som fyret (eller rettere sagt så er ansættelsesaftalen misligholdt). SU kommer kun på tale for ledige (eller personer, som ikke er i beskæftigelse).
Rkv kan gennemføres af skoler, der er godkendt til at udbyde hovedforløbet i den uddannelse, som rkv’en omhandler. Er skolen alene godkendt til grundforløbet, må skolen – efter aftale - udføre realkompetencevurderingen på vegne af en skole, der er godkendt til hovedforløbet. Det er hovedforløbsskolen, som har ansvaret for, at kompetencevurderingen er retvisende.
Hvis rkv’en gennemføres i forbindelse med, at eleven påbegynder uddannelsen, gennemføres rkv’en af den skole, som eleven er optaget på.
I princippet er der ikke noget til hinder for, at en skole kan optage en elev til uddannelsen og gennemføre realkompetencevurderingen, og at eleven derefter ønsker overflytning til en anden skole, når selve uddannelsesforløbet går i gang.
Retten til at udbyde euv-forløb følger retten til at udbyde den relevante erhvervsuddannelse, så skoler, som kan udbyde en bestemte erhvervsuddannelse, kan udbyde uddannelsen som euv.
Nej. En euv er en erhvervsuddannelse, blot hvor elever og lærlinge er 25 år eller derover. At arbejdsmarkedsuddannelser kan integreres i de standardiserede afkortede hovedforløb som uddannelsesspecifikke fag, ændrer ikke ved at der er tale om en erhvervsuddannelse.
Realkompetencevurderingen skal foregå ved påbegyndelsen af aftalen, for at aftalens varighed kan blive fastsat. Euv2- og euv3 forløb kan tilrettelægges som ny mesterlære.
Hvis realkompetencevurderingen resulterer i, at den voksne ville blive godskrevet for en del af grundforløbets 2. del, afkortes den praktiske oplæring tilsvarende.
Ja, det skal de. Euv2-elever og -lærlinge kan kun få godskrevet hele grundforløbet, hvis de allerede ved optagelsen opfylder overgangskravene til hovedforløbet, som er fastsat i uddannelsesbekendtgørelsen. Hvis det faglige udvalg har besluttet, at der er overgangskrav, som euv2- elever og –lærlinge er fritaget fra, vil dette tillige fremgå af uddannelsesbekendtgørelsen.
Nej, alle elever over 25 år skal registreres i et rkv-forløb af mindst ½ dags varighed som opstart på deres uddannelse. Resultatet af realkompetencevurderingen skal registreres i Elevplan.
E-mail: STUK@stukuvm.dk
Telefon: +45 23 67 56 35
Telefontid:
Tirsdag og torsdag klokken 9-12.