Tilsynet omfatter institutionernes faglige resultater og regeloverholdelse. Tilsynet skal sikre, at eleverne får undervisning af god kvalitet.
Det faglige tilsyn tager afsæt i formålet med de gymnasiale uddannelser, som er at forberede eleverne til videregående uddannelse. Eleverne skal tilegne sig almendannelse, viden og kompetencer gennem uddannelsens kombination af faglige bredde og dybde og gennem samspillet mellem fagene og forskellige arbejdsformer.
Elever på landets uddannelsesinstitutioner skal opleve, at undervisningen og undervisningsmiljøet har en god kvalitet. Institutioner, som viser tegn på kvalitetsudfordringer, kan komme i tilsyn.
Styrelsen fører tilsyn med institutioner, som på en række politisk bestemte målepunkter (kvalitetsindikatorer) udviser udfordringer med undervisningstilbuddets kvalitet.
Der kan være forskellige årsager til, at styrelsen igangsætter et tilsyn. Det kan fx være, hvis:
Når styrelsen gennemfører tilsyn, lægger vi vægt på at give konkret og anvisende vejledning gennem en tæt dialog med den enkelte institution.
Kvaliteten og overholdelsen af reglerne er et lokalt ansvar, der skal løftes af den enkelte institutions ledelse og bestyrelse. Styrelsen har i sit tilsyn fokus på at vejlede om reglerne og sikre, at de overholdes.
Styrelsen lægger vægt på, at institutionen arbejder målrettet med kvalitetsudvikling og resultatvurdering, og at institutionen tager udgangspunkt i de regler, der er fastlagt for de gymnasiale uddannelsesinstitutioners kvalitetsarbejde.
Læs styrelsens vejledning til institutionernes kvalitetssystem (pdf)
Det faglige tilsyn med de gymnasiale uddannelser er opdelt i fire tilsynsspor:
I det risikobaserede kvalitetstilsyn screener styrelsen hvert år alle gymnasiale uddannelser på en række indikatorer. Screeningen viser, om der er en risiko for, at en institutions kvalitet er udfordret.
Det risikobaserede kvalitetstilsyn skal:
Tilsynet gennemføres som en databaseret screening på følgende kvalitetsindikatorer:
Institutioner med lave resultater og vedvarende kvalitetsudfordringer udtages i tilsyn.
Ud fra en samlet vurdering kan et tilsyn afsluttes med forskellige udfald:
Et tematisk tilsyn er en målrettet og klart defineret tilsynsindsats på et enkelt fokusområde, hvor styrelsen vurderer, at der kan være generelle faglige udfordringer. Det tematiske tilsyn omfatter en samlet tilsynsindsats med flere institutioner på én gang.
Eksempel:
Et undersøgende tilsyn er et mindre tilsyn, som sætter fokus på en konkret faglig problemstilling, som kan være med til at forebygge, at en problemstilling udvikler sig. Det undersøgende tilsyn giver styrelsen mere viden om praksis, som kan deles med andre institutioner.
Eksempel:
Institutioner kan udtages til enkeltsagstilsyn på baggrund af oplysninger, der giver anledning til bekymring, men kan også være afledt af det risikobaserede kvalitetstilsyn eller et tematisk tilsyn.
Når styrelsen laver et enkeltsagstilsyn, sker det typisk på baggrund af konkrete henvendelser eller oplysninger fra elever, forældre eller andre, der har en generel bekymring for skolen. Tilsynssagerne kan også omhandle institutionens processer og resultater, herunder manglende overholdelse af regler.
Enkeltsagstilsyn varierer fra kortvarig dialog med ledelsen på institutionen til længere tilsynsforløb, hvor styrelsen har forskellige sanktionsmuligheder, hvis der ikke sker forbedringer på institutionen.
Styrelsen har mulighed for at benytte forskellige sanktioner i tilsynsarbejdet som fx:
Institutionen vil altid få en klar og forståelig redegørelse for grundlaget for styrelsens afgørelse, og sanktionen vil altid have hjemmel i de gældende regler på det gymnasiale område.
E-mail: STUK@stukuvm.dk
Telefon: +45 23 67 56 35
Telefontid:
Lukket for telefoniske henvendelser i uge 42.