I efteråret 2022 deltog 18 skoler i en pilotafprøvning af holddannelse i matematikundervisningen på mellemtrinnet. Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) lavede indsatsbeskrivelsen, og Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) ydede processtøtte til skolerne.
I projektet blev to modeller for holddannelse afprøvet, nemlig holddannelse som 50/50-deling og holddannelse som 80/20-deling af eleverne. I begge tilfælde blev undervisningen varetaget af to lærere, som også indgik i et systematisk samarbejde omkring den løbende forberedelse og evaluering af undervisningen.
Formålet med indsatsen var at skabe bedre rammer for varieret undervisning, for undervisningsdifferentiering og for i højere grad at lykkes med de elever, der har udfordringer i matematikundervisningen.
Evaluering af pilotforsøg med holddannelse
EVA har evalueret forsøget med holddannelse. Evalueringen viser lovende resultater og flere elever giver blandt andet udtryk for at have oplevet et tryggere læringsmiljø. De oplever også at have deltaget mere aktivt i undervisningen, og der er også positive tegn at spore, når det kommer til elevens faglige selvtillid, mulighed for faglig fordybelse og relationen til deres underviser.
EVA’s evalueringsrapporten består af tre dele, som belyser 1) hvordan arbejdet med holddannelse blev implementeret, 2) hvad holddannelsen betød for elevernes oplevelse og udbytte af undervisningen, og 3) hvilke omkostninger der var forbundet med gennemførelsen af indsatsen.