Sprogstøtte på landets social- og sundhedsskoler bidrager til at styrke elevernes dansksproglige færdigheder, men skoler oplever udfordringer med at tilrettelægge sprogstøtten, viser en ny evaluering.
Dansksproglige færdigheder er en vigtig forudsætning for, at elever på social- og sundhedsuddannelserne kan gennemføre deres uddannelse. Det er derfor en udfordring, at knap halvdelen (44 procent) af eleverne har dansksproglige vanskeligheder.
Både elever og lærere på social- og sundhedsuddannelserne vurderer i en ny evaluering fra EVA, at sprogstøtte målrettet social- og sundhedsom-rådet bidrager til at styrke elevers dansksproglige færdigheder, hvilket kan være med til at modvirke frafald på uddannelserne.
Men samtidig oplever social- og sundhedsskolerne udfordringer med at screene eleverne for, om de har behov for sprogstøtte. Derudover oplever skoler med mange samarbejdskommuner, at tilrettelæggelse af sprogstøtteindsatsen er mere kompleks.
”Social- og sundhedsmedarbejdere er kernetropper i vores fælles velfærdssamfund. Hvis ikke vi får uddannet flere, vil det betyde dårligere velfærd for ældre medborgere. Det kan vi ikke være bekendt. I regerin-gen har vi prioriteret en milliard kroner til at styrke erhvervsuddannelser-ne. Nogle af pengene øremærkede vi som noget af det første til social- og sundhedsuddannelserne. Blandt andet så flere elever får en bedre sprogstøtte. På skolen og i oplæringen. Og skolerne kan investere i ud-styr, der kan klæde eleverne bedre på til den virkelighed, de kommer ud i. Evalueringen her bekræfter mig i, at det var en god idé,” siger børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye.
Evalueringen fra EVA samler resultaterne af en pilotafprøvning af indsat-ser, der skal modvirke frafald blandt elever på social- og sundhedsud-dannelserne.
Pilotafprøvningen blev sat i gang af Børne- og Undervisningsministeriet i 2023, hvor landets 14 social- og sundhedsskoler fik tildelt 5 millioner kro-ner til at pilotafprøve en bestemt form for sprogstøtte samt andre indsat-ser, der kan få flere til at gennemføre uddannelserne.
Evalueringen peger overordnet på, at indsatserne i projektet har vist lo-vende foreløbige resultater. Blandt andet at mere undervisning i simulati-onsrum, hvor eleverne bliver trænet i konkrete og realistiske arbejdssitua-tioner i trygge rammer, kan være med til at skabe en stærkere sammen-hæng mellem undervisningen på skolen og oplæringsperioden og der-med være med til at modvirke frafald.
Derudover oplever lærere og oplæringsvejledere, at de som følge af kompetenceudvikling har fået bedre forudsætninger for at tilbyde sprog-udviklende undervisning og oplæring til elever, der ikke har dansk som modersmål.
Landets 14 social- og sundhedsskoler har fra efteråret 2024 til foråret 2025 deltaget i en pilotafprøvning af indsatser, der skal modvirke frafald blandt elever.
Børne- og Undervisningsministeriet igangsatte pilotafprøvningen i 2023 for at afprøve indsatser med formålet om at øge elevernes gennemførelse af social- og sundhedsuddannelserne og skabe mere solid og systematisk viden om, hvordan følgende tre indsatser virker:
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) har udarbejdet indsatsbeskrivelserne med inddragelse af social- og sundhedsskoler, kommunale oplæringsvej-ledere og øvrige relevante aktører samt Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK). STUK har ydet implementeringsstøtte undervejs i pilotafprøvningen.
I pilotforsøget har social- og sundhedsskolerne afprøvet en af følgende tre indsatser:
1: Simulation som det tredje læringsrum
Indsatsen består af et struktureret simulationsforløb, hvor social- og sundhedselever træner realistiske arbejdssituationer i trygge rammer – enten på skolen eller på oplæringsstedet. Forløbet gennemføres i samarbejde mellem undervisere og oplæringsvejledere og har til formål at styrke overgangen mellem teori og praksis. Indsatsen er afprøvet på fire skoler.
2: Kompetenceudvikling af lærere og oplæringsvejledere vedrørende sprog-støtte til elever
Indsatsen er et kompetenceudviklingsforløb til lærere og oplæringsvejledere med fokus på sprogudviklende undervisning. Indsatsen skal styrke deres støtte til elever uden dansk som modersmål og er afprøvet på fem skoler
3: Sprogstøtte til elever, som ikke har dansk som modersmål
Indsatsen omfatter systematisk sprogscreening af elever, der ikke har dansk som modersmål, samt efterfølgende målrettet sprogstøtte til dem, der har behov. Formålet er at styrke elevernes faglig deltagelse og øge deres mulighed for at gennemføre uddannelsen. Indsatsen er afprøvet på fem skoler.
Titel: Børne- og Undervisningsministeriet
Telefon: +45 22 40 09 30
(Du kan ikke sende sms til pressetelefonen)
E-mail: stuk@stukuvm.dk
Telefon: +45 33 92 50 00
Telefontid:
Tirsdag og torsdag klokken 9-12.
Vi holder lukket for telefoniske henvendelser i uge 52 og uge 1.
Kontor for Viden og Puljer