Kommunen fastsætter retningslinjer og træffer afgørelser om optagelse i dagtilbud, så alle børn har adgang til et pasningstilbud i under kommunens forsyning.
Det er den enkelte kommunes ansvar at fastsætte retningslinjer og træffe afgørelser om optagelse i dagtilbud under kommunens forsyning.
Dagtilbud under kommunens forsyning omfatter kommunale, selvejende og udliciterede daginstitutioner, kommunale og private dagplejere samt puljeordninger.
Kommunen træffer afgørelse om optagelse i:
Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at den enkelte selvejende daginstitution, udliciterede daginstitution, private dagpleje eller puljeordning selv træffer afgørelse om optagelse i institutionen, dagplejen eller puljeordningen.
Afgørelsen om optagelse i dagtilbud kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.
Kommunen skal fastsætte retningslinjerne for optagelse, opskrivning i dagtilbud og ansøgning om optagelse ud fra de lokale behov i kommunen.
Når kommunen fastsætter retningslinjer, kan der tages hensyn til fx:
Optagelse og opskrivning af børn i kommunale dagtilbud skal ske efter de retningslinjer, som den enkelte kommune har fastsat.
Når kommunen anviser en plads i dagtilbud, skal kommunen følge reglerne om pasningsgaranti og de lokalt fastsatte retningslinjer for optagelse. Kommunens hensyn ved anvisning af plads skal fremgå af kommunens retningslinjer for optagelse.
Ved hver anvisning af en plads, skal kommunen foretage en konkret og individuel vurdering af det enkelte barns og den enkelte families behov.
Kommunen kan derfor ikke fastsætte generelle regler om fx at anvise børn af forældre på barsel eller overførselsindkomst en deltidsplads. Der kan være pædagogiske eller sociale behov, som gør, at det enkelte barn kan have behov for en fuldtidsplads.
Kommunen skal vurdere barnets daglige tidsmæssige behov for pasning i et dagtilbud og kan anvise barnet til en deltids- eller fuldtidsplads på baggrund af en konkret vurdering. Kommunen kan beslutte, at barnet tilbydes en deltidsplads, selvom forældrene ønsker en fuldtidsplads.
I kommunens vurdering af barnets tidsmæssige behov, bør kommunen være opmærksom på, at der kan ske ændringer i familiens forhold. Unødvendige skift for barnet fra deltids- til fuldtidstilbud skal helst undgås.
Der gælder særlige regler for deltidspladser i dagtilbud for forældre, som holder barsel med et andet barn. Der henvises til links længst ned på siden.
Forældre har mulighed for at ønske optagelse i konkrete dagtilbud. Kommunen skal sikre, at forældre med børn på venteliste optages efter anciennitet, såfremt forældrene fortsat er interesseret i pladsen.
Pladsanvisningen skal ske inden for rammerne af kommunens fastsatte retningslinjer.
Barnet kan blive stående på en venteliste til et dagtilbud, selvom forældrene har fået en plads til deres barn i et andet dagtilbud som følge af pasningsgarantien. Kommunen kan fjerne barnet fra en venteliste, hvis forældrene giver samtykke.
Hvis en daginstitution har flere enheder, som fx er fysisk adskilt fra hinanden, kan forældrene ønske en plads i en bestemt enhed.
Forældrene kan ønske to gange:
Muligheden for at ønske optagelse i konkrete dagtilbud gælder også, hvis forældrene ønsker en plads i et dagtilbud i en anden kommune.
Hvis selvejende og udliciterede daginstitutioner eller en privat dagpleje har fået uddelegeret kompetencen til at optage børn, har de selv ansvaret for at træffe afgørelser om optagelse i institutionen eller dagplejen. De skal fastsætte og offentliggøre egne retningslinjer for optagelse.
Kommunen og institutionen eller den private dagpleje bør samarbejde tæt om fastsættelsen af retningslinjer og anvisning af børn. Samarbejdet er vigtigt for at sikre, at pasningsgarantien overholdes, og at der sker en lige behandling af forældrene.
Retningslinjerne skal fastsættes inden for rammerne af kommunens retningslinjer for optagelse i dagtilbud under den kommunale anvisning. De må ikke være i strid med almindelige retsprincipper, fx lighedsprincippet og forbuddet mod at diskriminere på grund af race, køn, religion mv. Det betyder, at der ikke må fastsættes retningslinjer, der udelukker grupper af børn fra optagelse.
Nogle selvejende og udliciterede daginstitutioner og private dagplejer kan være oprettet med et særligt formål, fx virksomhedsbørnehaver, hvor bestemte grupper af børn har fortrinsret. Det skal fremgå af institutionens eller den private dagplejes vedtægter sammen med regler for, hvordan pladserne tildeles i institutionen.
Selvejende og udliciterede daginstitutioner og private dagplejere kan ikke afvise at optage børn, medmindre der ikke er plads i dagtilbuddet.
Privatinstitutioner træffer selv afgørelse om optagelse og anviser plads i institutionen. Kommunen kan derfor ikke træffe afgørelse om optagelse eller anvise plads i privatinstitutioner.
Det er dog forudsat, at der er et samarbejde mellem privatinstitutionen og kommunen om indsatsen i privatinstitutioner i forhold til børn med behov for støtte.
Privatinstitutioner skal fastsætte og offentliggøre retningslinjer for optagelse af børn i privatinstitutionen. Retningslinjerne må ikke være i strid med almindelige retsprincipper, fx lighedsprincippet og forbuddet mod at diskriminere på grund af race, køn, religion mv. Der kan ikke fastsættes optagelsesregler eller udvikles en praksis, der formelt eller reelt udelukker visse grupper fra optagelse i privatinstitution.
Hvis privatinstitutionen er oprettet med et særligt formål, der gør, at bestemte grupper af børn få fortrinsret, skal det fremgå af institutionens vedtægter. Det skal også fremgå, hvordan pladserne tildeles i institutionen.
Hvis et barns forældre ønsker en plads i en bestemt privatinstitution, skal privatinstitutionen optage barnet, hvis forældrene opfylder retningslinjerne for optagelse, og hvis der er en ledig plads i institutionen.
Alle børn har ret til at blive optaget på venteliste til en privatinstitution.
Privatinstitutioner træffer selv afgørelse om optagelse af børn og kan derfor opkræve et gebyr til at dække udgifter i forbindelse med opskrivning på venteliste og administrative udgifter forbundet med optagelsesproceduren.
En privatinstitution må ikke kræve depositum for at skrive et barn på ventelisten til institutionen. I praksis risikerer det nemlig at medføre en særskilt betaling, inden institutionen og forældrene har indgået en aftale om, at barnet optages i institutionen.
Når en aftale om optagelse i institutionen er indgået, kan privatinstitutionen kræve, at forældrene forudbetaler deres egenbetaling i en periode, der svarer til et rimeligt varsel for udmeldelse af barnet. Dette er en mulighed for at sikre privatinstitutionerne økonomisk sikkerhed, hvis et barn udmeldes med kort varsel.
Hvis en institution og forældrene har indgået en aftale om forudbetaling af egenbetaling, vil det bero på aftalens indhold og de konkrete omstændigheder, om institutionen skal tilbagebetale den forudbetalte egenbetaling til forældrene.
Titel: Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
Område: Center for Dagtilbud og Folkeskole
Har du brug for vejledning vedrørende tilskud eller en konkret sag i relation til et barn eller et dagtilbud, skal du kontakte din kommune. Det er også kommunen, der vejleder om regler for optagelse i kommunens dagtilbud, ansøgning om økonomisk fripladstilskud mv.
Har du brug for vejledning om reglerne for økonomisk fripladstilskud generelt kan du kontakte Ankestyrelsen (ast.dk)
Har du spørgsmål til dagtilbudslovgivningen generelt, kan du kontakte ministeriets juridiske vejledning telefonisk på +45 22 28 18 00.
Telefonen er åben tirsdag klokken 9.00 -11.30.
Du kan også sende spørgsmål på mail. Her er svartiden som udgangspunkt 14 dage.