Indberetning af prøvekarakterer, beviser og beståkrav

Skolens leder skal sikre, at prøvekarakterer indberettes korrekt, og at skolen udsteder bevis for folkeskolens prøver og bevis til elever, der udskrives før de afsluttende prøver i 9. og 10. klasse.

Efter prøvernes afslutning skal skolen indberette elevernes prøvekarakterer til Styrelsen for It og Læring. For elever i juniormesterlære indberetter skolens leder også oplysninger om gennemført afsluttende evalueringssamtale elektronisk til Styrelsen for It og Læring. 

Indberetningen af karakterer sker i juni for prøver afholdt i prøveterminen maj-juni og i januar for prøver afholdt i prøveterminen december-januar (syge- og semesterprøver). Se fristerne her.

Indberetningen sker ved elektronisk overførsel af data til Styrelsen for It og Læring fra skolens administrative system (viden.stil.dk) eller ved en manuel indtastning (viden.stil.dk) til Karakterdatabasen.

På Styrelsen for It og Lærings vidensbase (viden.stil.dk) kan du læse mere om, hvilke prøvekarakterer som skal indberettes, og hvordan man indberetter prøvekaraktererne.

Skolerne modtager forud for karakterindberetningen en meddelelse fra Styrelsen for It og Læring med angivelse af frister og yderligere informationer om indberetningen.

Tekniske og praktiske spørgsmål

Tekniske og praktiske spørgsmål om indberetning af karakterer kan stilles til supporten for Karakterdatabasen på telefon 70 21 21 54 eller skriftligt.

Bevistyper for folkeskolens prøver

Her kan du se de forskellige bevistyper for folkeskolens prøver og finde information om, hvilke oplysninger beviserne skal indeholde. 

Beståkrav til folkeskolens afgangseksamen og folkeskolens afgangseksamen med juniormesterlære

For at kunne udstede et bevis for folkeskolens afgangseksamen og et bevis for folkeskolens afgangseksamen med juniormesterlære skal eleven opfylde beståkravet for den pågældende afgangseksamen.

Hvis eleven ikke opfylder beståkravet, skal skolen i stedet udstede et 9.-klassebevis eller 9.-klassebevis for elever i juniormesterlære til eleven.  

Konsekvenser af fritagelse for optagelse på ungdomsuddannelser:

Elever, der er fritaget for en eller flere prøver i 9. klasse jf. prøvebekendtgørelsens § 36, eller som af anden grund ikke har aflagt alle de obligatoriske FP9-prøver på 9. klassetrin, kan ikke opnå retskrav på optagelse på gymnasial ungdomsuddannelse ved at aflægge den/de manglende FP9-prøver i 10. klasse. Det fremgår af ministeriets hjemmeside om optagelse på gymnasial ungdomsuddannelse, at et af kravene for at opnå retskrav er, at en elev skal have aflagt folkeskolens obligatoriske prøver efter 9. klasse.

Læs mere om optagelse på gymnasial uddannelse

Retningslinjer ved udstedelse af beviser

Her kan du læse om de generelle retningslinjer, der gælder ved udstedelse af beviser for folkeskolens prøver. 

Statistik om karakterer

Alle data om karakterer for elever i 8., 9. og 10. klasse kan findes i Undervisningsministeriets Datavarehus.

Find dataen her (uddannelsesstatistik.dk)

Tallene findes både i form af nøgletalsvisninger, rapporter på lands-, skole- og kommuneniveau samt via en Excel-adgang, hvor du frit kan sammensætte præcist de tal, du skal bruge.

I Datavarehuset er det desuden muligt at tilgå en lang række andre data om blandt andet test, fravær og elevtal i grundskolen på både skole, kommune og landsniveau.

Regelgrundlag

Regelgrundlaget fremgår af prøvebekendtgørelsen, kap. 9 og bilag 3.

Kontakt

  • Kontor for Prøver, Eksamen og Test

    Titel: Folkeskolens prøver - Styrelsen for Undervisning og Kvalitet

    Telefon: +45 33 92 61 00

     

    Drejer din henvendelse sig om spørgsmål vedr. TOPAS, kan du finde informationer på siden for vejledning om TOPAS. Eventuelle udfordringer med TOPAS kommer ikke til at have indflydelse på elevernes mulighed for at gå til prøve.

    Du kan generelt søge information om prøveafholdelse og reglerne på området i prøvebekendtgørelsen (retsinformation.dk).

    Du kan kontakte os om generel vejledning om prøveafholdelse i folkeskolen. Behandling af konkrete sager er et kommunalt ansvarsområde.

    Åbningstiden på telefonen er 9-12 tirsdag og torsdag.