Her kan du finde prøvevejledningerne og praktiske råd, samt få svar på hyppigt stillede spørgsmål.
På denne side finder du prøvevejledninger til forsøgsprøven, en række praktiske råd omkring afholdelsen af prøven samt svar på de hyppigst stillede spørgsmål.
Hvis du ikke finder svar på dine spørgsmål til forsøgsprøven på denne side, er der mulighed for at stille spørgsmål direkte til læringskonsulenterne i tysk og fransk via emu-respons. På emu-respons finder du også slides fra de klar-til-prøven-webinarer, der blev afholdt d. 5. og 6. februar 2025.
Læs mere på emu-respons (respons.emu.dk)
De nærmere rammer for prøven, herunder prøvens forløb, varighed, hjælpemidler, bedømmelse mv., kan findes i følgende prøvevejledninger for hhv. tysk og fransk.
Vejledning til gruppeprøve (forsøgsprøve) i tysk i 9. og 10. klasse (2023/2024 og 2024/2025) (pdf)
Vejledning til gruppeprøve (forsøgsprøve) i fransk i 9. og 10. klasse (2023/2024 og 2024/2025) (pdf)
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har samlet en række praktiske råd, som skolerne kan støtte sig til, når de planlægger og afholder prøven.
Det er vigtigt at tage udgangspunkt i den konkrete elevs funktionsnedsættelse i forhold til at vurdere, om ekstra tid er et tiltag, der vil stille eleven med en funktionsnedsættelse lige med øvrige elever i prøvesituationen. Hvis der gives ekstra tid, må den ekstra tid kun gives til eleven, der aflægger prøve på særlige vilkår. Den ekstra tid må ikke komme de andre i gruppen til last eller gavn. Det kan være en god idé at skele til, hvad eleven er vant til fra undervisningen, og om det kan overføres til prøven. Prøvens niveau må ikke ændres.
Læs mere om forlænget tid ved mundtlige prøver i vejledningen til prøve på særlige vilkår, side 13.
En gruppeprøve skal som udgangspunkt planlægges som en gruppeprøve. Prøvebekendtgørelsen fastsætter ikke rammerne for selve gruppedannelsen. Det er skolelederens ansvar at sikre, at alle elever deltager i en gruppe. Gruppedannelsen kan godt fastsættes af eleverne, men hvis de ikke kan løse opgaven, har skolens leder/faglærer en forpligtelse til at sørge for, at alle elever deltager i en gruppe. Der er ikke fastlagt et bestemt tidspunkt for gruppedannelse. Dannelse skal ske, så afvikling af prøverne kan ske på en hensigtsmæssig måde.
Skolens leder kan i særlige tilfælde beslutte, at en prøve, der er tilrettelagt som gruppeprøve, i stedet aflægges som individuel prøve, når dette er begrundet i hensyn vedrørende eleven, jf. § 22, stk. 2 i prøvebekendtgørelsen (retsinformation.dk).
Der er tale om en snæver undtagelsesbestemmelse, ifølge hvilken skolelederen i særlige tilfælde, og kun når det er begrundet i hensyn vedrørende den enkelte elev, finder, at en sådan beslutning er nødvendig. Bestemmelsen kan finde anvendelse i følgende situationer:
En elev kan ikke udelukkes for en gruppeprøve, begrundet i at klassens øvrige elever ikke vil være i gruppe med eleven.
Når gruppeprøven i tysk/fransk tilrettelægges som en individuel prøve, aflægger eleven prøve under samme vilkår som de øvrige elever. Det vil sige, at prøven tilrettelægges på samme måde, jf. prøvevejledningen for gruppeprøven, som for øvrige elever. Der er altså ikke tale om en forkortelse eller på anden måde ændring af prøven.
I første runde giver eleverne deres præsentation af den forberedte disposition inden for deres selvvalgte emne.
I anden runde spørger lærer og censor ind til elevernes arbejde med det prøveoplæg, de har fået udleveret på prøvedagen. Samtalen må gerne omhandle, hvordan eleverne har tænkt sig at tilgå prøveoplægget, dvs. deres metode, og lærer og censor må gerne komme med gode råd og hjælpe eleverne i den rigtige retning.
I tredje runde fremlægger gruppen deres besvarelse af prøveoplægget. Lærer og censor har mulighed for at stille yderligere, opfølgende spørgsmål og eventuelt indgå i mere spontan dialog inden for det overordnede lodtrukne tema.
Læs mere om samtalerunderne i vejledning til gruppeprøven, side 9
Jf. vejledningen for gruppeprøven, side 9, må alle former for fagspecifikke hjælpemidler anvendes. Det gælder fx oversigter med chunks, ordlister og gode vendinger.
Eleverne må gerne have deres computer med til prøven og benytte internettet. Chatbots og generativ AI, såsom ChatGPT, er dog ikke tilladt. Her gælder de samme regler som for de resterende prøver. Læs mere om brug af digitale hjælpemidler.
Eksempler på fagspecifikke hjælpemidler, som kan være til gene for andre i lokalet, kan fx være lyd fra en sang eller en video. Det er muligt, at eleverne kan anvende hovedtelefoner. Det anbefales, at I inden prøven sikrer, at eleverne tager hovedtelefoner med, hvis I sammen mener, at det kan blive aktuelt under gruppeprøven at lytte til lyd eller video.
Jf. vejledningen til gruppeprøven, side 5, figur 1, trækker hver gruppe et tema fra undervisningen i en lodtrækning tidligst 10 skoledage, inden de skriftlige prøver påbegyndes.
Grupperne vælger derefter et selvvalgt emne inden for det lodtrukne tema og udarbejder en fælles disposition.
Jf. figur 2 på side 5 i vejledningen til gruppeprøven, får hver gruppe udleveret et prøveoplæg fra læreren med udgangspunkt i det lodtrukne tema, når prøven begynder.
Ved lodtrækningen er læreren til stede sammen med skolens leder eller dennes stedfortræder (jf. prøvebekendtgørelsens § 23, stk. 2).
Datoen for lodtrækningen aftales lokalt på skolen med ledelsen. Lodtrækningen skal dog ske tidligst 10 skoledage, før de skriftlige prøver.
Ved lodtrækningen trækker gruppen lod mellem de temaer, som læreren har formuleret på baggrund af tekstopgivelserne. Alle de opgivne temaer skal være repræsenteret ved hver lodtrækning. Det vil sige, at når en gruppe har trukket, lægger gruppen loddet tilbage og lodderne blandes, inden næste gruppe trækker.
Der er ingen krav om længde på gruppens fælles disposition. Dispositionen skal tjene som oversigt for gruppe, eksaminator og censor. Den skal være i stikordsform men må gerne indeholde chunks.
Læs mere i vejledningen for gruppeprøven, side 7.
Titel: Folkeskolens prøver - Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
E-mail: stuk@stukuvm.dk
Telefon: +45 33 92 61 00
Drejer din henvendelse sig om spørgsmål vedr. TOPAS, kan du finde informationer på siden for vejledning om TOPAS. Eventuelle udfordringer med TOPAS kommer ikke til at have indflydelse på elevernes mulighed for at gå til prøve.
Du kan generelt søge information om prøveafholdelse og reglerne på området i prøvebekendtgørelsen (retsinformation.dk).
Du kan kontakte os om generel vejledning om prøveafholdelse i folkeskolen. Behandling af konkrete sager er et kommunalt ansvarsområde.
Åbningstiden på telefonen er 9-12 tirsdag og torsdag.