Kvalitetssikrere for Folkeskolens Nationale Færdighedstest

Testmetodiske, faglige og sproglige kvalitetssikrere skal bidrage til at sikre kvaliteten af opgaverne i Folkeskolens Nationale Færdighedstest.

Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har beskikket kvalitetssikrere for Folkeskolens Nationale Færdighedstest. Formålet med kvalitetssikringen er at understøtte, at opgaverne til Folkeskolens Nationale Færdighedstest bliver af så høj kvalitet som muligt.

Du kan se alle kvalitetssikrere i fold-ud-vinduerne nederst på denne side.

Læs mere og følg løbende med i testkommissionernes arbejde, testudviklingen og afprøvninger på siden om udviklingen af Folkeskolens Nationale Færdighedstest.

Roller i kvalitetssikringen

Kvalitetssikrerne er udpeget som enten testmetodisk, faglig eller sproglig kvalitetssikrer. Kvalitetssikrerne har dermed forskellige roller og ansvarsopgaver i forbindelse med kvalitetssikring af opgaver.

Kvalitetssikrernes opgave er overordnet set at udarbejde forslag til justeringer eller forbedringer af opgaverne til de testkommissioner, som producerer opgaverne. 

Faglig kvalitetssikrer

  • kontrollerer tekst og opgaver med henblik på at sikre, at alle opgaver kan besvares, at de er fagligt korrekte og ikke indeholder faktuelle fejl. 
  • kontroller om fagsprog er anvendt korrekt. 
  • foretager vurdering af, om opgaverne er inden for det faglige fokus og rammeværk, som testkommissionerne arbejder ud fra. 

Sproglig kvalitetssikrer

  • kontrollerer, om tekst og opgaver er formuleret, så de overholder reglerne for gældende retskrivning. 
  • kontrollerer, om tekst og opgaver er formuleret i et sprog, som er forståeligt for målgrupperne. 
  • kontrollerer, om tekst og opgaver er formuleret, så de ikke giver anledning til sproglige misforståelser. 

Testmetodisk kvalitetssikrer 

  • vurderer, om de enkelte opgaver/testen måler det, den skal, og har det rette niveau. 
  • vurderer, om de enkelte opgaver er hensigtsmæssigt udformet, så eleven kan forstå, hvordan de skal besvares. 
  • vurderer, om de valgte distraktorer er testmetodisk hensigtsmæssige. 
  • vurderer opgavernes hensigtsmæssighed vedrørende layout, billed- og tekstkvalitet.

Nyt evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen

Folkeskolens Nationale Færdighedstest er et af mange initiativer under den politiske aftale om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen.

Tilsammen har de forskellige initiativer til formål at styrke evalueringskulturen i folkeskolen ved at:

  • bidrage til løbende evaluering og feedback til alle elever
  • bidrage til, at der følges op på elever, der oplever udfordringer
  • styrke den enkelte skole og det lokale skolevæsens evalueringskapacitet.

Aftalen om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen blev indgået af Folkeskoleforligskredsen i efteråret 2021 efter en tæt dialog med folkeskolens parter i Sammen om Skolen.

Kontakt

  • Kontor for Prøver, Eksamen og Test

    Titel: Styrelsen for Undervisning og Kvalitet

    Telefon: +45 33 92 61 00

     

    Åbningstiden på telefonen er 9-12 tirsdag og torsdag.