Sådan udvikles Folkeskolens Nationale Færdighedstest

Udviklingen og implementeringen af Folkeskolens Nationale Færdighedstest sker over de kommende år frem mod skoleåret 2026/27, hvor testene tages i brug. Følg med i udviklingen her.

Folkeskolens Nationale Færdighedstest skal gennemføres for første gang i skoleåret i 2026/27. Det er Styrelsen for Undervisning og Kvalitet og Styrelsen for It og Læring, der har ansvaret for udvikling og implementering af testene og det tilhørende nye it-system. 

Udviklingen af testene er en proces, der varer flere år og skal balancere vigtige hensyn om, hvad testene skal indeholde, hvordan testsituationen skal tilrettelægges, og hvordan testene kan være ét blandt flere bidrag til at kvalificere tilrettelæggelsen af undervisningen.

Alle disse afvejninger har også betydning for det nye it-system, som bygges til testene, og som testene skal gennemføres i.

Styrelserne inddrager løbende eksperter, fagpersoner og parterne i Sammen om Skolen i udviklingen af testene. 

Oversigt over hovedaktiviteter i testudviklingen

I oversigten herunder kan ses udvalgte hovedaktiviteter i udviklingen af Folkeskolens Nationale Færdighedstest.

År Udvalgte aktiviteter i udviklingen af Folkeskolens Nationale Færdighedstest.
2023

Ekspertgruppe om Folkeskolens Nationale Færdighedstest udarbejder anbefalinger til rammer for testene.

Faglige arbejdsgrupper giver foreløbige inputs til det videre arbejde med testene.

2024

Testkommissioner nedsættes og påbegynder arbejdet med udarbejdelse af fagligt rammeværk for testene og opgaveproduktion.

De nedsatte testkommissioner kan ses her: Medlemmer i testkommissionerne for Folkeskolens Nationale Færdighedstest

It-system og resultattilbagemeldinger udvikles løbende med fokus på pædagogisk anvendelighed.

Opgaveafprøvning 1 (december 2024) gennemføres blandt andet for at sikre opgavernes kvalitet og for at undersøge de psykometriske egenskaber.

2025

Testkommissioner fortsætter arbejdet med tilpasning af fagligt rammeværk for testene og opgaveproduktion.

Opgaveafprøvning 2 (april 2025) gennemføres blandt andet for at sikre opgavernes kvalitet og for at undersøge de psykometriske egenskaber.

Testkommissioner fortsætter arbejdet med tilpasning af fagligt rammeværk for testene og opgaveproduktion inklusiv sproglig, testmetodisk og faglig kvalitetssikring af alle opgaver.

Endelig opgaveafprøvning (oktober 2025) gennemføres blandt andet for at sikre opgavernes kvalitet og for at undersøge de psykometriske egenskaber.

2026

Endelig tilpasning og kvalitetssikring af rammeværk og opgavesæt til testene.

Regler og nye vejledninger træder i kraft.

Folkeskolens Nationale Færdighedstest gennemføres første gang i begyndelsen af skoleåret 2026/27.

Note: Oversigten opdateres og skal læses med forbehold for, at processen løbende tilpasses til de udviklingsmæssige behov, der kan opstå.

 

Følg med i testudviklingen i fold-ud-vinduerne herunder.

I fold-ud-vinduerne herunder kan læses nærmere om udvalgte hovedaktiviteter i udviklingen af testene. Indholdet opdateres løbende i takt med udviklingsprocessen.

2023

2024

2025

2026

Information opdateres løbende.

Fakta om Folkeskolens Nationale Færdighedstest

Folkeskoleforligskredsen indgik politisk aftale om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen i oktober 2021.

Af aftalen fremgår det, at Folkeskolens Nationale Færdighedstest skal erstatte de tidligere nationale test og de nuværende Folkeskolens Nationale Overgangstest.

For Folkeskolens Nationale Færdighedstest, gælder bl.a., at:

  • testene skal være lineære, så alle elever på samme klassetrin får de samme opgaver i den enkelte test
  • testene skal gennemføres i begyndelsen af skoleåret, så de kan bidrage til tilrettelæggelsen af undervisningen resten af skoleåret
  • testene skal fokusere på centrale færdigheder
  • testene skal understøtte det pædagogiske arbejde og kunne anvendes til en let og gennemskueligt tilbagemelding til elever og forældre
  • testene skal være digitalt selvrettende
  • ud over de nye færdighedstest skal der udvikles en række nye frivillige test, som stilles til rådighed for skolerne i skoleåret 2026/27.

Læs mere om den politiske aftale om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem

Nyt evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen

Folkeskolens Nationale Færdighedstest er et af mange initiativer under den politiske aftale om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen.

Tilsammen har de forskellige initiativer til formål at styrke evalueringskulturen i folkeskolen ved at

  • bidrage til løbende evaluering og feedback til alle elever
  • bidrage til, at der følges op på elever, der oplever udfordringer
  • styrke den enkelte skole og det lokale skolevæsens evalueringskapacitet.

Aftalen om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen blev indgået af Folkeskoleforligskredsen i efteråret 2021 efter en tæt dialog med folkeskolens parter i Sammen om Skolen.

Kontakt

  • Kontor for Prøver, Eksamen og Test

    Titel: Styrelsen for Undervisning og Kvalitet

    Telefon: +45 33 92 61 00

     

    Åbningstiden på telefonen er 9-12 tirsdag og torsdag.