Fra skoleåret 2024/25 får skolerne et redskab til at screene elever i 1. klasse for tegn på høj begavelse. Formålet er at sikre tidlig opsporing af og opmærksomhed på elever, som udviser tegn på høj begavelse, så skoler tidligt kan igangsætte relevante undervisningsaktiviteter, der tilgodeser læring og trivsel hos elever med høj begavelse.
En ekspertgruppe har i 2023 udviklet et redskab med tjeklister til at screene elever i 1. klasse for tegn på høj begavelse.
Find redskabet til vurdering af tegn på høj begavelse for elever i 1. klasse (emu.dk).
Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Det gælder også elever med høj begavelse.
Nogle elever med høj begavelse oplever udfordringer med trivsel eller mangel på passende fagligt niveau i undervisningen.
Derfor skal elever i 1. klasse, som skolens leder formoder har høj begavelse, screenes for tegn på høj begavelse. Screeningen kan udskydes til 2. klassetrin, hvis skolens leder vurderer, at elevens modenhed taler for det.
Formålet er at sikre tidlig opsporing af og opmærksomhed på elever, som udviser tegn på høj begavelse. På den måde kan skoler tidligt igangsætte relevante undervisningsaktiviteter, der tilgodeser læring og trivsel hos elever med høj begavelse.
Redskabet indeholder tre tjeklister med en række spørgsmål og svar til
Redskabet indeholder også en vejledning til at bruge tjeklisterne samt gode råd til at tale med eleven og forældre om screeningen.
Redskabet er målrettet elever i 1. og 2. klasse, og derfor vil spørgsmålene i tjeklisterne ikke direkte kunne overføres til elever på andre klassetrin.
Til gengæld kan redskabet bidrage til, at skolen bliver opmærksom på, at elever på andre klassetrin også kan udvise tegn på høj begavelse.
Redskabet kan også anvendes på friskoler og private grundskoler.
Ekspertgruppen har bestået af videnspersoner, praktikere og interessenter på skoleområdet. Deres arbejde har taget udgangspunkt i viden og erfaringer fra eksisterende tjeklister.
Ekspertgruppen har fået konsultativ bistand og faglig sparring fra en arbejdsgruppe bestående af videnspersoner, interessenter og repræsentanter fra folkeskolens parter.
Skolen kan vælge at tilbyde en elev, der udviser tegn på høj begavelse, en almindelig anerkendt intelligenstest, hvis det vurderes fagligt eller pædagogisk relevant.
Intelligenstesten skal tilbydes via pædagogisk psykologisk rådgivning (PPR) eller en tilsvarende funktion i kommunen.
Det er op til skolens leder at vurdere, hvorvidt det er relevant at tilbyde en elev en intelligenstest.
Med Aftale om folkeskolens kvalitetsprogram - frihed og fordybelse besluttede folkeskoleforligskredsen at afskaffe det krav om intelligenstest, som oprindeligt var besluttet med aftale om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem. Det betyder, at skoler ikke er forpligtet til, men kan vælge at tilbyde en elev en intelligenstest, hvis det vurderes relevant.
Med redskabet får skoler og kommuner bedre mulighed for at styrke den tidlige opsporing af de elever, som oplever udfordringer og mistrivsel som følge af høj begavelse.
På den måde bliver det nemmere for det pædagogiske personale at igangsætte relevante undervisningsaktiviteter og målrettet undervisningsdifferentiering på et tidligt tidspunkt, så elever støttes i at udvikle sig svarende til deres faglige forudsætninger.
Find understøttende materiale om elever med høj begavelse (emu.dk).
Det nye redskab til screening for tegn på høj begavelse for elever i 1. klasse er ét af mange initiativer under den politiske aftale om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen.
Tilsammen har de forskellige initiativer til formål at styrke evalueringskulturen i folkeskolen ved at
Aftalen om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen blev indgået af Folkeskoleforligskredsen i efteråret 2021 efter en tæt dialog med folkeskolens parter i Sammen om Skolen.
Læs mere om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen
E-mail: STUK@stukuvm.dk
Telefon: +45 33 92 51 88