For at kunne henvise elever til et SBU kræver det, at den kommune, som tilbuddet er beliggende i (beliggenhedskommunen) og tilbuddet har en indgået kvalitetsaftale.
Fra 1. juli 2024 skal alle SBU have indgået en kvalitetsaftale med deres beliggenhedskommune. Elever kan kun henvises til SBU, der har indgået en kvalitetsaftale med beliggenhedskommunen. Dette gælder også elever fra andre kommuner.
Et SBU skal have den fornødne kvalitet. Kvaliteten skal vurderes ud fra fire temaer:
Kravene til kvalitetsaftalen er fastsat i bekendtgørelse om specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand og kvalitetsaftaler mv. i behandlings- og specialundervisningstilbud og på børne- og ungehjem.I bilagene til bekendtgørelsen er der tre skabeloner til kvalitetsaftaler mellem tilbud og beliggenhedskommunen. Bilag 1 er målrettet SBU og bilag 2 er målrettet specialundervisningstilbud på sikrede døgninstitutioner.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har udarbejdet en serie håndbøger til at understøtte den kommunale implementering af de nye regler, herunder en håndbog om indgåelse af kvalitetsaftale mellem kommune og SBU.
Håndbogen handler om, hvordan en beliggenhedskommune indgår en kvalitetsaftale med et SBU, herunder også de sikrede institutioner. Håndbogen har følgende emner:
Lov om folkeskolen (retsinformation.dk)
Bekendtgørelse om specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand og kvalitetsaftaler m.v. i behandlings- og specialundervisningstilbud og på børne- og ungehjem (retsinformation.dk)
E-mail: STUK@stukuvm.dk
Telefon: +45 33 92 51 88