International Computer and Information Literacy Study (ICILS) undersøger 8. klasse elevers computer- og informationskompetence samt kompetencer i datalogisk tænkning.
ICILS 2023 er en international undersøgelse af 8. klasse elevers computer- og informationskompetence samt deres evne til datalogisk tænkning. Undersøgelsen giver desuden indblik i elevernes brug af skærme i og uden for skolen, samt i lærernes brug af digitale redskaber i undervisningen. ICILS er tidligere gennemført i 2013 og 2018.
Computer- og informationskompetence er evnen til at benytte computere til at finde, vurdere, skabe og dele information på en effektiv måde. Datalogisk tænkning er evnen til at vurdere, hvornår og hvordan virkelige problemer kan brydes op i mindre dele, så de kan behandles på en computer.
International Computer and Information Literacy Study (ICILS) er en international undersøgelse af elevernes computer- og informationskompetence samt datalogisk tænkning i 8. klasse.
ICILS gennemføres i regi af IEA (International Association for the Evaluation of Educational Achievement). Undersøgelsen gennemføres i Danmark af Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU) ved Aarhus Universitet med medfinansiering fra Børne- og Undervisningsministeriet. ICILS blev gennemført for første gang i 2013 og igen i 2018.
I ICILS 2023 deltog Danmark med 141 danske skoler med i alt 3.038 elever, 979 lærere, 125 skoleledere og 110 it-koordinatorer. Ud over test af elevernes kompetencer består undersøgelsen af spørgeskemaer til elever, lærere, skoleleder og it-ansvarligt personale. 34 lande deltog i undersøgelsen, herunder Norge, Sverige og Finland.
Titel: Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
E-mail: Stuk.KVP@stukuvm.dk
Telefon: + 45 23 66 79 54
Telefontider:
Tirsdag - fredag kl. 9-11.30.