OECD har til formål at fremme økonomisk vækst og beskæftigelse i medlemslandene, og uddannelse er et væsentligt politikområde i dette arbejde.
Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD) blev dannet i 1961, og har til formål at forbedre de økonomiske og sociale vilkår for mennesker verden over. I dag har OECD 38 medlemslande, og organisationen samarbejder derudover med mere end 100 andre lande.
I OECD kan landene udveksle deres erfaringer med politikudvikling, søge svar på fælles problemstillinger, identificere gode praktiske løsninger og koordinere den nationale og den internationale politik på de fælles interesseområder.
Strategiske mål for OECD’s uddannelsespolitiske arbejde:
En stor del af OECD’s arbejde består i at bedrive forskning og foretage analyser på uddannelsesområdet. PISA-testen er den mest omtalte, men der findes en lang række andre tests.
Informationer fra OECD-undersøgelserne er samlet i databaserne Education GPS og Education Policy Outlook.
Education GPS er OECD’s kilde til internationalt sammenlignelige data om politik, praksis, muligheder og resultater på uddannelsesområdet. I databasen kan man fremstille forskellige typer af diagrammer, tabeller og oversigter, så man kan sammenligne landene.
Education Policy Outlook (oecd.org)
Education Policy Outlook er en vidensdatabase med OECD-landenes uddannelsespolitik. Gennemgangen af landenes forskellige erfaringer med at implementere uddannelsesreformer skal hjælpe landene til at lave strategier for fremtidige forandringer.
Titel: Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
E-mail: Stuk.KVP@stukuvm.dk
Telefon: + 45 23 66 79 54
Telefontider:
Tirsdag - fredag kl. 9-11.30.