TALIS er en international undersøgelse blandt lærere, pædagoger og ledere. Danmark deltog for fjerde gang i undersøgelsen i 2024 sammen med flere end 50 lande.
I TALIS 2024 deltager Danmark med:
Inden for grundskoler og ungdomsuddannelser afdækker undersøgelsen blandt andet følgende temaer:
Den internationale rapport fokuser primært på grundskolens 7.-10. klassetrin.
37 procent af danske lærere i grundskolen oplever, at lærerjobbet er respekteret af samfundet. Det er lidt mere end en fordobling siden 2018 og flere end gennemsnittet i OECD. Det er også mere end i Norge, Sverige og Island. 83 procent af de danske lærere oplever samtidig, at forældrene værdsætter deres arbejde.
Folkeskolelærerne bruger 16 procent af undervisningstiden på at opretholde ro og orden, mens lærerne i de frie grundskoler bruger 11 procent af tiden på det. For grundskoleområdet samlet er det en stigning på 4 procentpoint fra 2018 til 2024. Den gennemsnitlige andel tid danske lærere bruger på at opretholde ro og orden er på niveau med lærerne i Norge og Sverige og lavere end lærerne i Finland, Island og OECD som gennemsnit.
Skoler i nordiske lande oplever oftest problematisk elevadfærd
På ni procent af grundskolerne sker det månedligt, at en elev har en voldelig adfærd, som medfører fysisk skade på andre elever, viser rapporten. Samtidig er der ifølge skolelederne oftere situationer med problematisk elevadfærd i form af voldelige episoder, trusler, hærværk og tyveri eller mobning sammenlignet med øvrige OECD-lande. Det sker dog sjældnere i Danmark end i Finland, Norge og Sverige.
22 procent af lærerne angiver inklusion som en kilde til stress i deres arbejde, og 59 procent af lærerne oplever behov for kompetenceudvikling i inklusion. Samtidig rapporterer 29 procent af skolelederne, at arbejdet med at tilpasse rammerne til elever med særlige behov i høj grad er er kilde til stress. Inklusion var også et fremtrædende emne i TALIS 2018.
Resultaterne på ungdomsuddannelsesområdet offentliggøres i november 2025.
På dagtilbudsområdet afdækker undersøgelsen blandt andet disse temaer:
Resultaterne på dagtilbudsområdet offentliggøres i december 2025.
TALIS er en international undersøgelse af lærere og pædagogers pædagogiske praksis, undervisningsmetoder og holdninger til deres arbejde samt af ledelsers rolle og funktioner.
Undersøgelsen omfatter grundskolens 0.-6. klasse, grundskolens 7.-10. klasse og ungdomsuddannelser (erhvervsuddannelser og gymnasiale uddannelser). Siden 2018 omfatter undersøgelsen også dagtilbudsområdet.
TALIS-undersøgelsen gennemføres af OECD i over 50 lande fordelt på 6 kontinenter. I Danmark gennemføres den af Styrelsen for Undervisning og Kvalitet i samarbejde med Styrelsen for It og Læring.
Danmark har deltaget i TALIS siden den første undersøgelse i 2008. Siden er undersøgelsen også gennemført i 2013, 2018 og senest i 2024.
Titel: Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
E-mail: Stuk.KVP@stukuvm.dk
Telefon: + 45 23 66 79 54
Telefontider:
Tirsdag - fredag kl. 9-11.30.