TALIS er en international undersøgelse blandt lærere, pædagoger og ledere. Danmark deltog for fjerde gang i undersøgelsen i 2024 sammen med flere end 50 lande.
I TALIS 2024 deltager Danmark med:
Inden for grundskoler og ungdomsuddannelser afdækker undersøgelsen blandt andet følgende temaer:
Den internationale rapport fokuser primært på grundskolens 7.-10. klassetrin.
På dagtilbudsområdet afdækker undersøgelsen blandt andet disse temaer:
37 procent af danske lærere i grundskolen oplever, at lærerjobbet er respekteret af samfundet. Det er lidt mere end en fordobling siden 2018 og flere end gennemsnittet i OECD. Det er også mere end i Norge, Sverige og Island. 83 procent af de danske lærere oplever samtidig, at forældrene værdsætter deres arbejde.
Folkeskolelærerne bruger 16 procent af undervisningstiden på at opretholde ro og orden, mens lærerne i de frie grundskoler bruger 11 procent af tiden på det. For grundskoleområdet samlet er det en stigning på 4 procentpoint fra 2018 til 2024. Den gennemsnitlige andel tid danske lærere bruger på at opretholde ro og orden er på niveau med lærerne i Norge og Sverige og lavere end lærerne i Finland, Island og OECD som gennemsnit.
Skoler i nordiske lande oplever oftest problematisk elevadfærd
På ni procent af grundskolerne sker det månedligt, at en elev har en voldelig adfærd, som medfører fysisk skade på andre elever, viser rapporten. Samtidig er der ifølge skolelederne oftere situationer med problematisk elevadfærd i form af voldelige episoder, trusler, hærværk og tyveri eller mobning sammenlignet med øvrige OECD-lande. Det sker dog sjældnere i Danmark end i Finland, Norge og Sverige.
22 procent af lærerne angiver inklusion som en kilde til stress i deres arbejde, og 59 procent af lærerne oplever behov for kompetenceudvikling i inklusion. Samtidig rapporterer 29 procent af skolelederne, at arbejdet med at tilpasse rammerne til elever med særlige behov i høj grad er er kilde til stress. Inklusion var også et fremtrædende emne i TALIS 2018.
Mange ledere på danske erhvervsuddannelser oplever at manglende eller for dårlige materielle forhold udgør en barriere for at gennemføre undervisning af høj kvalitet.
Til sammenligning oplever lederne på gymnasiale uddannelser ikke materielle forhold som en barriere.
Ledere på både erhvervsuddannelser og gymnasiale uddannelser i Danmark oplever, at manglende personaleressourcer og -kompetencer er en barriere for at gennemføre undervisning af høj kvalitet. Tendensen er dog højest på erhvervsuddannelserne.
Ledere på danske erhvervsuddannelser rapporterer oftere end ledere på danske gymnasiale uddannelser, at problematisk elevadfærd finder sted dagligt, ugentligt eller månedligt:
57 procent af lærerne på både erhvervsuddannelser og gymnasiale uddannelser i Danmark oplever, at lærerjobbet er respekteret i samfundet. Det er 19 procentpoint flere end i 2018.
Jobtilfredsheden blandt danske lærere er også høj. Ni ud af ti er tilfredse med deres arbejde og otte ud af ti ville vælge lærerjobbet igen.
Det pædagogiske personale er samlet set tilfredse med deres job:
Det pædagogiske personale oplever dog mindre tilfredshed og respekt end i 2018:
Det pædagogiske personale i Danmark oplever dog mere tilfredshed og respekt end deres kolleger i de øvrige nordiske lande. Det gælder både andelen af det pædagogiske personale, der er meget enige i, at de alt i alt er godt tilfredse med deres arbejde, og andelen, der er enige i, at de er respekteret i samfundet.
En større andel af det pædagogiske personale angiver i 2024 end i 2018, at de i høj grad har behov for kompetenceudvikling inden for arbejdet med børn med særlige behov, løbende observation og dokumentation af børns udvikling, trivsel og læring, samt håndtering af børnegrupper. Udviklingen er størst i forhold til arbejdet med børn med særlige behov, hvor der siden 2018 er sket en stigning på 11 procentpoint i andelen, der i høj grad oplever et kompetenceudviklingsbehov.
Ifølge det pædagogiske personale er den største barriere for deltagelse i kompetenceudvikling, at der ikke er nok personale til at tage over i deres fravær. Det angiver 58 procent af personalet, at de er enige eller meget enige i. Derudover svarer store andele af personalet også, at der mangler udbud af kurser af interesse, og at kompetenceudvikling er for dyrt.
Lederne oplever udfordringer med at rekruttere uddannet pædagogisk personale til daginstitutionerne. Næsten halvdelen (46 procent) oplever, at det i høj grad er vanskeligt at rekruttere pædagoger, mens 35 procent vurderer, at det i nogen grad er vanskeligt. Lederne oplever ligeledes udfordringer med at rekruttere støttepædagoger, mens de generelt har lettere ved at rekruttere pædagogmedhjælpere.
TALIS er en international undersøgelse af lærere og pædagogers pædagogiske praksis, undervisningsmetoder og holdninger til deres arbejde samt af ledelsers rolle og funktioner.
Undersøgelsen omfatter grundskolens 0.-6. klasse, grundskolens 7.-10. klasse og ungdomsuddannelser (erhvervsuddannelser og gymnasiale uddannelser). Siden 2018 omfatter undersøgelsen også dagtilbudsområdet.
TALIS-undersøgelsen gennemføres af OECD i over 50 lande fordelt på 6 kontinenter. I Danmark gennemføres den af Styrelsen for Undervisning og Kvalitet i samarbejde med Styrelsen for It og Læring.
Danmark har deltaget i TALIS siden den første undersøgelse i 2008. Siden er undersøgelsen også gennemført i 2013, 2018 og senest i 2024.
Titel: Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
E-mail: Stuk.KVP@stukuvm.dk
Telefon: + 45 23 66 79 54
Telefontider:
Tirsdag - fredag kl. 9-11.30.