TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) undersøger elever i 4. klasses kompetencer i matematik og natur/teknologi. TIMSS 2019 blev gennemført i foråret 2019 og offentliggjort i december 2020.
I TIMSS 2019 hovedundersøgelsen deltog 3.227 elever fra 4. klasser på 166 skoler. 58 lande og 6 regioner deltog i undersøgelsen.
I matematik er de danske 4. klasses elever i TIMSS 2019 gået 14 point tilbage, fra 539 til 525, siden TIMSS 2015. De danske elever er gået tilbage i testens faglige områder ’tal’ og ’måling & geometri’, mens resultatet er uændret i ’statistik’.
I natur/teknologi ligger eleverne med en gennemsnitlig score på 522 på samme niveau som i 2015. I fagets underområder er eleverne dog gået tilbage i biologi og fysik, mens niveauet er uændret i geografi.
TIMSS 2019 blev gennemført af Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU) ved Aarhus Universitet. 3.227 elever fra 4. klasser på 166 skoler deltog i foråret 2019 i hovedundersøgelsen. 58 lande og 6 regioner deltog i undersøgelsen.
Ministeriet medfinansierede undersøgelsen med 50 procent.
Titel: Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
E-mail: Stuk.KVP@stukuvm.dk
Telefon: + 45 23 66 79 54
Telefontider:
Tirsdag - fredag kl. 9-11.30.