Eux-forløb tilrettelægges, så fagene på gymnasialt niveau er fagligt relevante for den enkelte erhvervsuddannelse.
Eux kombinerer erhvervsuddannelse og gymnasiale fag, hvor forløbene tilrettelægges, så de gymnasiale fag understøtter den enkelte erhvervsuddannelse og er fagligt relevante.
Et eux-forløb består af to grundforløb og et hovedforløb. For det merkantile eux-forløb indgår også et studiekompetencegivende forløb mellem grundforløb og hovedforløb.
Opbygningen af forløbene afhænger af, om det er et teknisk eller merkantilt eux-forløb.
Klik på de forskellige forløb herunder for at læse om grundforløbet, det studiekompetencegivende forløb og hovedforløbet på eux.
Grundforløbet består af to dele: GF1 og GF2. Begge dele af grundforløbet varer 20 uger, ligesom grundforløbet i de ordinære erhvervsuddannelser.
Tekniske eux-grundforløb indeholder, udover indholdet i de ordinære erhvervsuddannelser, seks grundfag på C-niveau: dansk, engelsk, sam-fundsfag og matematik samt to fag målrettet den enkelte erhvervsuddan-nelse.
Merkantile eux-grundforløb indeholder, udover indholdet i de ordinære erhvervsuddannelser, otte grundfag på C-niveau: dansk, engelsk, sam-fundsfag, matematik, erhvervsinformatik, virksomhedsøkonomi, organisa-tion og afsætning.
Alle eux-elever skal opfylde de krav, der fremgår af uddannelsens bekendtgørelse, før eleven eller lærlingen kan begynde hovedforløbet. Det gælder også for eventuelle karakterkrav i grundfag.
Det merkantile eux-forløb indeholder et studiekompetencegivende forløb, som varer et år.
Alle merkantile eux-forløb indeholder fagene:
• Dansk A
• Engelsk B
• Informatik B.
Derudover indgår der en række gymnasiale fag, som er fagligt relevante for den enkelte erhvervsuddannelse, fx erhvervsjura eller fremmedsprog. Eleverne udarbejder også et skriftligt erhvervsområdeprojekt.
De gymnasiale fag for det enkelte eux-forløb fremgår af uddannelsesbe-kendtgørelserne.
Forløbet afsluttes med bevis for eux 1. del, og giver studiekompetence svarende til hf uden overbygning.
Hovedforløbets længde afhænger af, om eleven går på et teknisk eller et merkantilt eux-forløb.
I de merkantile eux-forløb svarer hovedforløbet til de ordinære merkantile erhvervsuddannelser både i indhold og længde.
I de tekniske eux-forløb kan hovedforløbet være forlænget i forhold til de ordinære erhvervsuddannelser på grund af længere skoleperioder eller afkortet på grund af kortere oplæringsperioder. Ud over de ordinære fag rummer det tekniske eux-forløb gymnasiale fag som:
• Dansk A og Engelsk B
• Øvrige relevante fag, fx teknikfag, teknologi, matematik, fysik, design, psykologi eller samfundsfag.
Der indgår også et skriftligt erhvervsområdeprojekt.
Når eleven eller lærlingen afslutter hovedforløbet og dermed hele eux-forløbet, udstedes et eux-bevis, giver generel studiekompetence til at søge videregående uddannelser.
De fag, der indgår, er fastsat i uddannelsens eux-model. Det faglige udvalg fastsætter eventuelle fag, hvor modellen giver mulighed for tilpasning til den enkelte uddannelse.
Undervisningstiden til det enkelte grundfag i et eux-forløb følger uddannelsens eux-model. Der findes seks modeller for de tekniske uddannelser (fordelt på områder) og én model for de merkantile uddannelser.
I nogle modeller fastsætter de faglige udvalg enkelte fag og niveauer. Disse fremgår af de enkelte uddannelser bekendtgørelserne.
Undervisningstiden i grundfagene kan være afkortet, fordi eleverne opnår relevante kompetencer gennem undervisningen i erhvervsuddannelsesde-lene. Dermed kan eleverne hurtigere tilegne sig kompetencerne for det enkelte grundfag.
Se herunder, hvilke uddannelser der hører under de enkelte modeller.
• Anlægsstruktør, bygningsstruktør og brolægger
• Bygningsmaler
• Bygningssnedker
• Maskinsnedker
• Murer
• Møbelsnedker og orgelbygger
• Skiltetekniker
• Stenhugger
• Teknisk isolatør
• Træfagenes byggeuddannelse
• Bager og konditor
• Ernæringsassistent
• Gastronom
• Receptionist
• Tjener
• Anlægsgartner
• Dyrepasser
• Gartner
• Landbrugsuddannelsen
• Autolakerer
• Automatik- og procesuddannelsen
• Data og kommunikationsuddannelsen
• Elektriker
• Elektronik- og svagstrømsuddannelsen
• Entreprenør- og landbrugsmaskinuddannelsen
• Industritekniker
• Karrosseriteknikeruddannelsen
• Lastvognsmekaniker
• Personvognsmekaniker
• Plastmager
• Procesoperatør
• Skibsmontør
• Smed
• Tandtekniker
• VVS-energi
• Værktøjsuddannelsen
• Social- og sundhedsassistent
• Pædagogisk assistent
• Frisør
• Kosmetiker
• Detailhandelsuddannelsen med specialer
• Erhvervsuddannelsen til eventkoordinator
• Finansuddannelsen (obligatorisk med eux)
• Handelsuddannelsen med specialer
• Kontoruddannelsen med specialer (obligatorisk med eux)
Undervisningen i eux-forløb skal skabe sammenhæng mellem grundfagene og de uddannelsesspecifikke fag. Det betyder, at undervisningen i grundfagene på alle niveauer, så vidt muligt, kobles til elevernes erhvervsuddannelser og omvendt.
Skolen skal beskrive, hvordan denne sammenhæng gennemføres i skolens lokale undervisningsplan (LUP) for den enkelte uddannelse.
Sammenhængen mellem fagene gør det muligt at afkorte undervisningstiden i eux-forløbene og samtidig tilbyde eleverne tidsmæssigt attraktive uddannelsesforløb sammenlignet med to adskilte uddannelsesforløb.
Ministeriet har udarbejdet vejledninger til undervisningen på gymnasialt niveau i eux-forløb for at støtte lærerne i deres arbejde med at skabe sammenhæng mellem grundfagsundervisningen og erhvervsuddannelsen.
Undervisningen på eux-forløb består af to hovedtyper af fag: Uddannelsesspecifikke fag og grundfag.
Grundfagene på eux følger to regelsæt. Fag på C-niveau i grundforløbet reguleres i grundfagsbekendtgørelsen.
Fag på hovedforløbene følger som udgangspunkt bekendtgørelse om de gymnasiale uddannelser eller bekendtgørelse om særlige gymnasiale fag mv. til brug for eux-forløb, jf. bekendtgørelse om krav til udformning af eux-forløb.
Indholdet i de uddannelsesspecifikke fag reguleres i den enkelte uddannelses bekendtgørelse og tilhørende uddannelsesordning.
Hovedforløbene i tekniske eux-forløb tilrettelægges med skiftevis skole- og oplæringsperioder på cirka et halvt år. Denne struktur gør forløbene overskuelige for både elever og virksomheder. Den gør det også muligt for virksomheder at indgå aftale med to elever, som skiftevis vil være i gang med henholdsvis en skole- og en oplæringsperiode.
Skoleperioderne skal indeholde undervisning på gymnasialt niveau og undervisning fra erhvervsuddannelsen. På den måde udnyttes sammenhængen mellem de to former for undervisning.
Undervisningen i de merkantile eux-forløb tilrettelægges, så den i videst muligt omfang inddrager elevernes erhvervsuddannelse. På den måde bliver forløbet så målrettet til elevernes erhvervsuddannelse som mulig.
Kravene til undervisernes undervisningskompetencer følger de bekendtgørelser, som undervisningen tilrettelægges efter.
For fag fra grundfagsbekendtgørelsen samt de uddannelsesspecifikke fag for erhvervsuddannelserne, gælder kravene til undervisningskompetencer i erhvervsuddannelserne. For fag hentet fra de gymnasiale bekendtgørelser, gælder kravene til undervisningskompetencer til de gymnasiale uddannelser.
I pædagogikumbekendtgørelsen er der fastsat regler om, at lærere med faglig kompetence fra en erhvervsøkonomisk diplomuddannelse (HD 2. del) med nærmere fastlagt fagdidaktisk supplering kan undervise i relevante gymnasiale merkantile fag, når faget indgår i et eux-forløb. Det er angivet, hvilke fag og hvilke krav til fagdidaktisk supplering, der er tale om.
E-mail: STUK@stukuvm.dk
Telefon: +45 23 67 56 35
Telefontid:
Tirsdag og torsdag klokken 9-12.