Indhold og tilrettelæggelse af eux-forløb

Eux-forløb tilrettelægges, så fagene på gymnasialt niveau er fagligt relevante for den enkelte erhvervsuddannelse.

Eux kombinerer erhvervsuddannelse og gymnasiale fag, hvor forløbene tilrettelægges, så de gymnasiale fag understøtter den enkelte erhvervsuddannelse og er fagligt relevante. 

Opbygning af eux-forløb

Et eux-forløb består af to grundforløb og et hovedforløb. For det merkantile eux-forløb indgår også et studiekompetencegivende forløb mellem grundforløb og hovedforløb. 

Opbygningen af forløbene afhænger af, om det er et teknisk eller merkantilt eux-forløb.

Klik på de forskellige forløb herunder for at læse om grundforløbet, det studiekompetencegivende forløb og hovedforløbet på eux.  

Uddannelsesmodeller

Undervisningstiden til det enkelte grundfag i et eux-forløb følger uddannelsens eux-model. Der findes seks modeller for de tekniske uddannelser (fordelt på områder) og én model for de merkantile uddannelser.

I nogle modeller fastsætter de faglige udvalg enkelte fag og niveauer. Disse fremgår af de enkelte uddannelser bekendtgørelserne. 

Undervisningstiden i grundfagene kan være afkortet, fordi eleverne opnår relevante kompetencer gennem undervisningen i erhvervsuddannelsesde-lene. Dermed kan eleverne hurtigere tilegne sig kompetencerne for det enkelte grundfag. 

Se herunder, hvilke uddannelser der hører under de enkelte modeller.

Undervisningsplanlægning og læreplaner

Undervisningen i eux-forløb skal skabe sammenhæng mellem grundfagene og de uddannelsesspecifikke fag. Det betyder, at undervisningen i grundfagene på alle niveauer, så vidt muligt, kobles til elevernes erhvervsuddannelser og omvendt. 

Skolen skal beskrive, hvordan denne sammenhæng gennemføres i skolens lokale undervisningsplan (LUP) for den enkelte uddannelse. 

Sammenhængen mellem fagene gør det muligt at afkorte undervisningstiden i eux-forløbene og samtidig tilbyde eleverne tidsmæssigt attraktive uddannelsesforløb sammenlignet med to adskilte uddannelsesforløb.

Ministeriet har udarbejdet vejledninger til undervisningen på gymnasialt niveau i eux-forløb for at støtte lærerne i deres arbejde med at skabe sammenhæng mellem grundfagsundervisningen og erhvervsuddannelsen.

Undervisningens fag og grundfag

Undervisningen på eux-forløb består af to hovedtyper af fag: Uddannelsesspecifikke fag og grundfag. 

Grundfagene på eux følger to regelsæt. Fag på C-niveau i grundforløbet reguleres i grundfagsbekendtgørelsen. 

Fag på hovedforløbene følger som udgangspunkt bekendtgørelse om de gymnasiale uddannelser eller bekendtgørelse om særlige gymnasiale fag mv. til brug for eux-forløb, jf. bekendtgørelse om krav til udformning af eux-forløb. 

Indholdet i de uddannelsesspecifikke fag reguleres i den enkelte uddannelses bekendtgørelse og tilhørende uddannelsesordning. 

Tilrettelæggelse eux-forløb

Hovedforløbene i tekniske eux-forløb tilrettelægges med skiftevis skole- og oplæringsperioder på cirka et halvt år. Denne struktur gør forløbene overskuelige for både elever og virksomheder. Den gør det også muligt for virksomheder at indgå aftale med to elever, som skiftevis vil være i gang med henholdsvis en skole- og en oplæringsperiode.

Skoleperioderne skal indeholde undervisning på gymnasialt niveau og undervisning fra erhvervsuddannelsen. På den måde udnyttes sammenhængen mellem de to former for undervisning.

Undervisningen i de merkantile eux-forløb tilrettelægges, så den i videst muligt omfang inddrager elevernes erhvervsuddannelse. På den måde bliver forløbet så målrettet til elevernes erhvervsuddannelse som mulig.

Regler og krav til undervisningskompetencer

Kravene til undervisernes undervisningskompetencer følger de bekendtgørelser, som undervisningen tilrettelægges efter.

For fag fra grundfagsbekendtgørelsen samt de uddannelsesspecifikke fag for erhvervsuddannelserne, gælder kravene til undervisningskompetencer i erhvervsuddannelserne. For fag hentet fra de gymnasiale bekendtgørelser, gælder kravene til undervisningskompetencer til de gymnasiale uddannelser.

I pædagogikumbekendtgørelsen er der fastsat regler om, at lærere med faglig kompetence fra en erhvervsøkonomisk diplomuddannelse (HD 2. del) med nærmere fastlagt fagdidaktisk supplering kan undervise i relevante gymnasiale merkantile fag, når faget indgår i et eux-forløb. Det er angivet, hvilke fag og hvilke krav til fagdidaktisk supplering, der er tale om.

Kontakt