Information om censorindberetninger på de gymnasiale uddannelser.
I forbindelse med en prøve på de gymnasiale uddannelser påhviler det censor at efterse, at kravene til prøven overholdes. Hvis censor vurderer, at dette ikke er tilfælde skal censor lave en censorindberetning, jf. § 29, stk. 4 og stk. 5 i almen eksamensbekendtgørelsen.
Af almen eksamensbekendtgørelsen § 29. fremgår det, at censor skal:
1) påse, at prøverne er i overensstemmelse med målene og øvrige krav i reglerne om de pågældende fag,
2) medvirke til og påse, at prøverne gennemføres i overensstemmelse med de gældende regler, og
3) medvirke til og påse, at eksaminanderne får en ensartet og retfærdig behandling, og at deres præstationer får en pålidelig bedømmelse, der er i overensstemmelse med reglerne om karaktergivning og øvrige regler for uddannelsen.
Stk. 2. Censor kan stille uddybende spørgsmål til eksaminanden.
Stk. 3. Censor og eksaminator skal gøre notater om præstationen og karakterfastsættelsen til personligt brug ved udarbejdelse af en udtalelse i en eventuel klagesag. Notaterne skal opbevares i 1 år.

Formular til censorindberetning på de gymnasiale uddannelser (docx)
Formålet med censorindberetninger er at sikre en ensartet kvalitet ved afholdelsen af prøver. Herunder sikre elevernes ret til en ensartet og retfærdig behandling, og at deres præstationer får en pålidelig bedømmelse. Censorindberetningerne skal endvidere medvirke til at sikre, at undervisningen lever op til målene og øvrige krav i reglerne om de pågældende fag. Censorindberetninger bidrager endvidere til at forebygge, at eventuelle fejl gentages ved fremtidige prøver. Det er således også hensigten, at censorindberetninger bidrager til læring hos de involverede parter.
Ja, en censor skal anvende styrelsens formular til censorindberetninger, da det sikrer, at styrelsen får de relevante information og gør sagsbehandlingen smidigere.
Censorindberetningen bør sendes hurtigst muligt efter prøveafholdelsen.
Censor er, jf. § 29, stk. 4 i almen eksamensbekendtgørelse, forpligtet til at sende censorindberetningen til prøveafholdende institution og en kopi til styrelsen. Dette kan bl.a. gøres ved at sætte styrelsen cc (gympet@stukuvm.dk) på den mail, som sendes til prøveafholdende institution.
Jf. § 29, stk. 5 i almen eksamensbekendtgørelse, skal institutionen sende sine bemærkninger til censorindberetningen til styrelsen. I mange tilfælde henvender styrelsen sig til prøveafholdende institutions leder og anmoder om bemærkninger, når styrelsen modtager censorindberetningen fra censor, jf. ovenstående procesbeskrivelse.
I modsætning til en censorindberetning, som sker i henhold til §29 stk. 4. i den almene eksamensbekendtgørelse og dermed er en del af en censors forpligtelse, findes der ikke tilsvarende regler for indberetning af mundtlige censorer. Hvis en institution, herunder en eksaminator, i forbindelse med en mundtlig eksamensafvikling ønsker at klage over en censor, kan den prøveafholdende institution indgå i dialog med ledelsen på censors ansættelsesinstitution.
Information om censorindberetninger vedr. folkeskolens prøver
Information om censorindberetninger på de erhvervsrettede ungdomsuddannelser
Information om censorindberetninger på FGU
Titel: Gymnasiale uddannelser Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
E-mail: stuk@stukuvm.dk
Telefon: +45 33 92 55 00
Åbningstiden på telefonen er 9-12 tirsdag og torsdag.