Et forsøg med trygge læringsfællesskaber undersøger, hvordan et tæt samarbejde mellem klasseteams og PPR kan forebygge konflikter og udadreagerende adfærd.
PPR og klasseteams skal arbejde tæt sammen i et pilotforsøg om at skabe trygge læringsfællesskaber, der kan mindske konflikter og utryghed i klassen.
Op til 7 klasser deltager i pilotforsøget i efteråret 2025. Styrelsen for Undervisning og Kvalitet forventer at afprøve forsøget i en større skala i skoleåret 2026/27, hvor skoler og kommuner kan ansøge om at deltage via lodtrækning.
Forsøget er udarbejdet af Styrelsen for Undervisning og Kvalitet i samarbejde med en ekspertgruppe med repræsentanter fra forskning og praksis.
Forsøget bygger også på anbefalinger fra en litteratur- og praksiskortlægning, som er udarbejdet af VIVE – Det nationale forsknings- og analysecenter for velfærd.
Læs VIVEs rapport om pædagogiske tilgange rettet mod udadreagerende adfærd (pdf)
Formålet med forsøget er, at klasseteamet og PPR-medarbejdere skal samarbejde tæt for at opbygge et trygt og inkluderende læringsmiljø, der forebygger konflikter og udadreagerende adfærd blandt eleverne.
To centrale elementer i forsøget skal styrke deres tværfaglige samarbejde:
Forsøgets målgruppe er 4. klasser, der oplever vedvarende udfordringer med konflikter, utryghed og/eller udadreagerende adfærd.
Forsøget finansieres gennem Børne- og Undervisningsministeriets forsøgs- og udviklingsmidler over perioden 2024-2027. Styrelsen for Undervisning og Kvalitet forventer at gennemføre et større systematisk forsøg i skoleåret 2026/27, som kommunerne kan tilmelde sig i foråret 2026.
Forsøget er en del af VIBUS - Vidensenhed for børn og unge med særlige behov.
Titel: Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
E-mail: tryggefaellesskaber@stukuvm.dk