Læs om reglerne for forsendelse af elevbesvarelser mellem skole og censor ved de skriftlige prøver i folkeskolen.
Det er skolens administration, som sender elevbesvarelser og karakterlister til den statsligt beskikkede censor, da det er den statsligt beskikkede censor, som bedømmer elevernes prøver.
Elevbesvarelser og karakterlister skal sendes som enten sikker post (fysisk forsendelse) eller digital post (digital forsendelse), da både besvarelser og karakterlister kan indeholde personfølsomme oplysninger om eleverne.
For at minimere risikoen for at elevbesvarelser bortkommer under forsendelsen, bør skolerne opbevare et eksemplar af elevbesvarelser, som er udarbejdet i forbindelse med folkeskolens prøver enten digitalt eller fysisk, indtil tre måneder efter processen for bedømmelse er afsluttet.
Styrelsen anbefaler, at skolen ved afslutningen af de skriftlige prøver sikrer, at:
Anbefalingerne skal sikre, at skolen sender elevbesvarelser forsvarligt til censor og gøre det muligt at genskabe elevbesvarelser, hvis besvarelserne skulle forsvinde undervejs i forsendelsen.
Hvis skolen ikke følger anbefalingerne, vil det ikke være muligt at genskabe elevbesvarelserne, og eleverne ville derfor skulle aflægge en sygeprøve.
Når den prøveafholdende skole sender elevbesvarelser og karakterlister til den statsligt beskikkede censor, kan det foregå på følgende måder:
Det er skolens leder, som afgør, om de beskikkede censorer skal modtage den originale besvarelse eller en kopi til bedømmelse.
Når censor har afsluttet bedømmelsen af de skriftlige prøver, skal censor sende elevbesvarelser og karakterlister retur til skolen via sikker post.
Censorer kan finde relevant information om sikker forsendelse, kopiering af elevbesvarelser og procedure for forsendelse af elevbesvarelser i censorvejledningen.
Sikker post omfatter forsendelser med et track- and tracenummer, så pakken eller brevet kan spores. Derfor betragtes sikker post ikke som et almindeligt brev.
Titel: Folkeskolens prøver - Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
E-mail: stuk@stukuvm.dk
Telefon: +45 33 92 61 00
Drejer din henvendelse sig om spørgsmål vedr. TOPAS, kan du finde informationer på siden for vejledning om TOPAS. Eventuelle udfordringer med TOPAS kommer ikke til at have indflydelse på elevernes mulighed for at gå til prøve.
Du kan generelt søge information om prøveafholdelse og reglerne på området i prøvebekendtgørelsen (retsinformation.dk).
Du kan kontakte os om generel vejledning om prøveafholdelse i folkeskolen. Behandling af konkrete sager er et kommunalt ansvarsområde.
Åbningstiden på telefonen er 9-12 tirsdag og torsdag.