Formatet for fagplanerne bygger på anbefalinger fra ekspertgruppen for Fagfornyelsen. Se formatet og dyk ned i ekspertgruppens beslutningsgrundlag.
Formatet for folkeskolens fagplaner bygger på anbefalinger fra ekspertgruppen for Fagfornyelsen, som folkeskoleforligskredsen har tiltrådt.
Ekspertgruppen for Fagfornyelsen arbejdede i 2024 intensivt på sine anbefalinger og afleverede sit beslutningsgrundlag til politikerne i slutningen af året. Folkeskoleforligsskredsen bakkede med få justeringer op om ekspertgruppens anbefalinger med den politiske aftale om Fagfornyelsen fra februar 2025.
Helt centralt i ekspertgruppens beslutningsgrundlag er anbefalinger til et nyt format, dvs. en ramme for hvordan fagplanerne for de enkelte fag skal bygges op.
Formatet består af fire afsnit, som vil gå igen i alle fagplaner.
Afsnittet om fagets formål beskriver, hvad undervisningen i det pågældende fag overordnet sigter mod, og hvordan undervisningen bidrager til elevernes faglige og alsidige udvikling og dannelse.
Afsnittet om fagets karakter indeholder en kort beskrivelse af, hvad der kendetegner faget i skolen og dets perspektiver på verden, herunder fagets måder at arbejde med fagets indhold og undersøge fænomener.
Afsnittet om fagets indhold beskriver fagets væsentlige indhold (kernestof) og få faglige mål. Afsnittet viser retningen, sammenhængen og progressionen i faget.
Fagplanernes sidste afsnit beskriver væsentlige perspektiver, der kan understøtte lokale pædagogiske og didaktiske refleksioner om planlægning, gennemførsel og udvikling af undervisningen i faget, herunder blandt andet evaluering i fagene.
Alle fagplaner suppleres af en undervisningsvejledning med inspiration til, hvordan lærere og børnehaveklasseledere kan arbejde med fagplanerne i praksis.
Ud over forslag til format indeholder ekspertgruppens beslutningsgrundlag anbefalinger til
Læs ekspertgruppens beslutningsgrundlag (pdf)
Se layoutet eksempel på format for folkeskolens fagplaner for natur/teknologi (pdf)
I forlængelse af ekspertgruppens arbejde, har børne- og undervisningsministeren nedsat en rådgivningsgruppe for folkeskolens fagplaner. Rådgivningsgruppen har bl.a. på baggrund af ekspertgruppens anbefalinger til format for fagplaner udviklet en skrivevejledning i samarbejde med Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, som fagudvalgene skriver udkast til fagplaner på baggrund af.
Læs mere om rådgivningsgruppen for folkeskolens fagplaner
Find skrivevejledningen på siden om fagudvalgene
Ekspertgruppen for Fagfornyelsen blev nedsat i forbindelse med Aftale om folkeskolens kvalitetsprogram af 19. marts 2024, hvor det blandt andet blev besluttet at erstatte de nuværende læreplaner med nye fagplaner.
Ekspertgruppens hovedopgave var at udvikle et enkelt format for de nye fagplaner, som skulle tage udgangspunkt i fagenes formål og kernestof. Det skulle ske med udgangspunkt i seks politiske pejlemærker for Fagfornyelsen.
Ekspertgruppen afsluttede sit arbejde med afleveringen af beslutningsgrundlaget i slutningen af 2024.
Se de politiske pejlemærker for Fagfornyelsen.
Læs kommissoriet for ekspertgruppen (pdf)
Læs tillæg til kommissorium om teknologiforståelse som ny faglighed i folkeskolen (pdf)
Ekspertgruppens arbejde var baseret på bred inddragelse og åbenhed og udviklingen af formatet for fagplanerne skete i samarbejde med praksis, folkeskolens parter og øvrige interessenter.
Ekspertgruppen var løbende i dialog med en bred gruppe af aktører i og omkring skolen undervejs i deres arbejde blandt andre elever, lærere og fagdidaktikere, der bidrog med vigtige perspektiver på ekspertgruppens arbejde.
Ekspertgruppen iværksatte blandt andet disse inddragelsesaktiviteter:
Læs baggrundsmaterialer fra ekspertgruppens drøftelser. Materialerne er arbejdspapirer, der har haft til formål at understøtte ekspertgruppens løbende drøftelser. Indholdet skal derfor ses som udtryk for ekspertgruppens overvejelser undervejs i deres proces. De svarer derfor ikke nødvendigvis til ekspertgruppens endelige anbefalinger.
"Grundlag for nyt format for Folkeskolens Fagplaner: Et arbejdsdokument om forslag til nyt fagplansformat for folkeskolen” er udarbejdet som en del af arbejdet i ekspertgruppe for Fagfornyelsen. Dokumentet udfolder intentionerne bag og sætter flere ord på anbefalingerne det nye format for fagplaner.
Udarbejdelsen af dokumentet er foregået løbende i 2024 og nærværende dokument er den endelige version.
Dokumentet er udarbejdet af ekspertgruppemedlem Thomas Illum Hansen, Center for Anvendt Skoleforskning / UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole og med bidrag fra ekspertgruppemedlemmer Ane Qvortrup, SDU og Lene Tanggaard, Designskolen Kolding.
Thomas Kaas fra Absalon (matematik), Claus Auning fra UC Syd (naturfag), Bolette Kremmer Hansen fra KP (håndværk og design), Heidi Eskelund Knudsen fra UCL (historie), Jette von Holst-Pedersen fra KP (fremmedsprog) samt Charlotte Hansen fra VIA (børnehaveklassen) har desuden bidraget til afprøvning og udvikling af det format, der beskrives i arbejdsdokumentet.
Læs arbejdsdokumentet om forslag til nyt fagplansformat for folkeskolen (pdf)
Læs de endelige anbefalinger fra ekspertgruppe for Fagfornyelsen
Titel: Skriv att. Sekretariat for Fagfornyelse i emnefeltet i mailen.
E-mail: fagfornyelsen@stukuvm.dk