Pulje til styrket mulighed for lektiehjælp for anbragte børn og unge på interne skoler ved hjælp af frivillige hjælpere

Regeringen (S) og et bredt flertal i Folketinget har den 16. marts 2022 indgået en aftale om at styrke undervisningen for anbragte og udsatte børn og unge, som består af en række initiativer, der skal medvirke til en samlet styrkelse af undervisningen for elever i interne skoler på anbringelsessteder eller dagbehandlingstilbud. Puljen er afsat til initiativ 11 i den politiske aftale. 

Ansøgningsfrist udløbet

Ansøgningsfristen for puljemidler udløb d. 17. november 2022, og puljen kan derfor ikke længere søges.

Hvem kan søge

Puljen kan ansøges af organisationer, der arbejder for at styrke børn og unges muligheder for at få lektiehjælp af frivillige.

Det er derudover en forudsætning, at ansøger enten selv har viden om anbragte og/eller udsatte børns læring og trivsel samt erfaring med at uddanne og supervisere frivillige til lektiehjælp eller indgår samarbejde med andre organisationer, som har denne viden og erfaring.

Formål

Det fremgår af Børne- og Undervisningsministeriet rapport af maj 2021 "Styrkelse af specialundervisningen på interne skoler i dagbehandlingstilbud og på anbringelsessteder – Afrapportering fra den tværministerielle arbejdsgruppe" (uvm.dk), at mange børn og unge, der er anbragte på et anbringelsessted i form af et opholdssted eller en døgninstitution, og som går på en intern skole, har et stort fagligt efterslæb. Det kan bl.a. skyldes mange forudgående skoleskift og perioder uden skolegang.

Initiativ 11 i aftalen har til formål initiativet er at understøtte, at anbragte børn og unge får motivation og lyst til at arbejde med faglig fordybelse uden for undervisningstiden. Anbragte børn og unge har peget på, at det ofte er motiverende, når de oplever, at der er voksne, fx pensionerede lærere eller lærerstuderende, der vil deres skolegang så meget, at de frivilligt sætter tid og energi af til dem – nogle voksne, der vil dem – uden at få penge for det. Frivillige lektiehjælpere kan også give målgruppen mulighed for anerkendelse og styrket selvværd, ligesom initiativet kan medvirke til, at anbragte børn og unge på interne skoler får lettere ved at vende tilbage til almenskolens fællesskaber.

Initiativet har desuden til formål at afdække fordele og ulemper ved en model, hvor frivillige lektiehjælpere tilknyttes interne skoler.

Puljen udmøntes som tilskud til én organisation, som udvælges på baggrund af en ansøgningsrunde. Tilskuddet ydes til administration og organisering af lektiehjælp til elever på interne skoler på anbringelsessteder ved brug af frivillige hjælpere, evt. i samarbejde med andre organisationer.

Hvad kan der søges tilskud til

Midlerne fra puljen skal anvendes til administration og til gennemførelse af lektiehjælp ude på de interne skoler på anbringelsessteder ved brug af frivillige lektiehjælpere. Dele af tilskuddet kan også anvendes til rekruttering af så mange kvalificerede frivillige som muligt på tværs af landet.

Hvordan søges der om tilskud

Læs Vejledning om pulje til styrket mulighed for lektiehjælp for anbragte børn og unge på interne skoler ved hjælp af frivillige hjælpere for information om ansøgningsproceduren, krav og vilkår for ansøgning og tilskud samt vurderingskriterier for behandling af ansøgningen. Vejledningen findes under Ansøgningsmateriale, hvor I også kan finde de skabeloner og skemaer, som skal anvendes.

Midler til fordeling

Der er i alt 1,842 millioner kroner i puljen fordelt med 0,291 millioner kroner i 2022, 0,660 millioner kroner i 2023, 0,660 millioner kroner i 2024 og 0,231 millioner kroner i 2025.

Ansøgningsfrist

Frist for indsendelse af ansøgninger er torsdag den 17. november 2022, klokken 13.00.

Kontakt

  • Puljesekretariatet

    Titel: Styrelsen for Undervisning og Kvalitet

    Telefon: +45 33 92 65 14

     

    Telefontider:

    Mandag - torsdag kl. 10-15
    Fredag: Lukket

     

    Kontakt Puljesekretariatet ved administrative spørgsmål til puljen.